Nu lanserar Spotify betalpoddar i Sverige och 32 andra länder. Därmed har formatet gått från att vara gratis och tillgängligt genom valfri app till att kunna distribueras exklusivt mot betalning.
Nu öppnar Spotify sin egen betaltjänst “Podcast Subscriptions” i Sverige och på 32 andra marknader och det betyder att samtliga stora distributörer och plattformar nu erbjuder betalalternativ.
Påtagliga intäkter
Spotify kunde dessutom i sin tredje kvartalsrapport se att annonsintäkter för poddar börjat generera påtagliga intäkter, vilket innebar ett överraskande positivt resultat för tredje rapportperioden i rad. “Det var 3 år sedan vi gick ‘all in’ på poddar och sedan dess har alla letat efter resultatet av den satsningen, kvartal för kvartal. Den här rapporten är beviset för att den satsningen var rätt”, säger Daniel Ek till Dagens Industri.
Vill stärka podcastkreatörer
Spotifys nordiske innehållschef Johan Seidefors säger att det nya prenumerationsverktyget handlar om att stärka podcastkreatörer och ge dem fler valmöjligheter för intjäning på sitt innehåll. “Målet är att erbjuda den mest kreatörvänliga lösningen för podcastprenumeration där vi bland annat erbjuder bred räckvidd och 100 procent av intäkterna”, säger han.
Källa: Dagens Industri