Victoria’s Secrets kontroversiella modevisning återvänder efter fyra års uppehåll
Victoria’s Secrets årliga modevisning gör en comeback efter fyra års uppehåll, det skriver People. Målbilden? Att skapa en “kulturellt relevant” show.
Det har gått fyra år sedan underklädesmärket Victoria’s Secrets senaste modevisning.
Märket har haft årliga modeshower sedan 1995, då den första visningen hölls på Plaza Hotel i New York. Under årens lopp har visningen blivit alltmer ambitiös gällande både kostymer och underhållning – artister som Taylor Swift, Ed Sheeran och The Weeknd har alla uppträtt på showen.
Anklagades för brist på mångfald
2019 uteblev visningens tv-sändning på grund av dalande tittarsiffror. Samtidigt kritiserades evenemangets brist på mångfald, detta efter att marknadschefen för Victoria’s Secrets moderbolag L Brand, Ed Razek, sagt i en intervju med Vogue att han inte tyckte att exempelvis transpersoner och plus size-modeller hörde hemma i visningen:
“Showen är en fantasi”, sa han då.
Trots att Razek i efterhand bad om ursäkt för sitt uttalande ställdes det kommande årets visning in. I februari 2020 publicerade The New York Times dessutom en rapport där Razek anklagades för sexuella trakasserier, mobbing, och för att ha skapat en arbetsmiljö präglad av kvinnohat – anklagelser som han har nekat till.
En “kulturellt relevant” show
För ett par veckor sedan kom nyheten att den kontroversiella modevisningen gör comeback under 2023, något som Retail Dive var först med att rapportera.
En talesperson för Victoria’s Secret & Co berättar för People att företaget har ett engagemang för kvinnor och “alltid är innovativt och idérikt inom alla områden av verksamheten för att fortsätta att sätta vår kund i centrum i allt vi gör.”
Planerna på att återuppta showen vid något skede har varit kända sedan 2021. Enligt CNBC berättade företagets CEO, Martin Waters, att man planerade att återinföra showen men att man inte hade “bråttom” att göra det, utan att den skulle göras om för att bli “kulturellt relevant”.
Tidigare denna månad berättade Waters att man nu har tagit in fler modeller och ambassadörer av olika storlekar och identiteter, det skriver E!.