I dagarna gick prinsessan Madeleine ut och avslöjade sin nya verksamhet: ett bolag som ska producera “naturlig hudvård”. Men alla är inte övertygade om att tilltaget kan kombineras med prinsessans ställning.

Det var under måndagen som prinsessan Madeleine lanserade det egna bolaget Minlen, som enligt henne ska producera “naturlig hudvård”.

På Instagram berättar prinsessan att den nya satsningen sker i samarbeta med schweiziska Weleda, en världsledande tillverkare av certifierat naturlig hudvård.
Produkterna – som släpps i slutet av sommaren – riktar sig till både gamla och unga, tillägger prinsessan i inlägget. Hon skriver också att hudvårdsmärke är ett “privat initiativ”, och att hon därför kommer använda sitt namn Madeleine Bernadotte i arbetet med Minlen.
“Svårt att se hur det skulle gå att kombinera”
Detta är inte första gången som en kunglighet har ägnat sig åt kommersiella satsningar – exempelvis har Prins Carl Philip ett eget designföretag och prinsessan Sofia är medgrundare av ett företag som tillverkar yogakläder.
Hovexperten Jenny Alexandersson påpekar i Aftonbladet att hovet har en policy gällande medlemmar av kungafamiljen som vill starta eget:
“De får starta affärsdrivande bolag, men de bör inte vara VD, ledamöter i styrelser eller heltidsanställda”, skriver hon.
I prinsessans Madeleines fall har man kommit till slutsatsen att hennes nya verksamhet inte är kopplad till hennes ställning, det uppger hovet i ett pressmeddelande. Man understryker även att prinsessan “sedan lång tid” inte tagit del av riksdagens anslag till kungen.
Samtidigt menar många att det hela rör sig om en intressekonflikt: i ETC säger Niclas Malmberg på Republikanska föreningen att prinsessans entreprenörskap inte bör kombineras med hennes ställning som kunglig höghet.
En annan som är tveksam är Ebba Kleberg von Sydow:
“Här är det en stor kommersiell aktör inblandad, ett miljardbolag, så jag har lite svårt att se hur det går att kombinera”, säger hon till Sveriges Radio.