Enligt Pricerunners vd är hela 30 % av produkterna som säljs på Black Friday fejkrea. Men vad är fejkrea, och hur ska man som konsument tänka under rean?
I en intervju i Di tv förklarar Pricerunners vd Mikael Lindahl att så kallad fejkrea är något som kommer upp varje höst: e-handlarna höjer sina priser under hösten för att sedan sänka dem igen lagom till Black Friday eller Black Week.
Beteendet ännu vanligare i år
“Då kanske de höjer det femton procent och då kan man utan problem sänka det femton procent så ser det där väldigt bra ut”, säger Lindahl. Han påpekar även att vi ser detta beteende i ännu större utsträckning än förra året.
“På Black Friday förra året så var 20 procent vad vi kallar för fejkreor. Och det där är svårt att värja sig mot men det går.” I år har man dessutom hittills sett en ökning: runt 30 procent av produkterna är fejkrea.
Så ska du som konsument tänka
Hur ska man då som konsument veta vad som är fejkrea eller ej under Black Friday? Lindahl rekommenderar att titta på prishistoriker och försöka hålla koll på vad priserna på de olika produkterna brukar ligga på.
Han rekommenderar även att planera shoppingen så att man inte rycks med i köphetsen: “ha din lista klar, köp grejerna du ändå hade köpt fast till ett lägre pris och gå inte på rabatterna.”
Läs även:
Blackweek 2021: de som shoppar online är bättre på att planera sina inköp
Black Friday 2021 – satsa på tidlösa klassiker
Källa: Dagens Industri