Nöje

Uppmaningen till Bianca Ingrosso: “Fixa en ordentlig skog”

I samband med en kampanj lovade Gina Tricot sina kunder en helt egen skog fylld med bikupor – “Gina Tricot Forest”. Problemet? Den mark som klädkedjan investerat i var alltför liten för att kunna kallas för skog. Nu riktas kritik mot både Gina Tricot och den influencer som hjälpte till att marknadsföra kampanjen: Bianca Ingrosso.

Foto: Shutterstock/Gina Tricot

Den senaste tiden har hård kritik riktats mot Gina Tricot. I en kampanj som lanserades 2022 hävdade den svenska klädkedjan nämligen att de skulle finansiera en helt egen skog – något nu visat sig vara vilseledande.

“Motsvarar en lite större villatomt”

Det var i juni som en granskning utförd av SVT Nyheter Väst visade att den berörda skogsplanteringen – som är belägen i Danmark och innefattar 17 600 träd – i själva verket ägs av 150 privatpersoner och mer än 20 företag. Gina Tricots del består av endast 503 träd.

Ytan som de drygt 500 träden täcker är alltför liten för att “Gina Tricot Forest” skulle kunna kallas för skog, det berättar Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU:

“Enligt de internationella överenskommelserna ska det vara ett halvt hektar innan man kan kalla det för en skog. Så det här motsvarar kanske mer en lite större villatomt”, säger han till SVT Nyheter.

I samband med kampanjen uppmuntrade Gina Tricot också sina kunder att skänka pengar för att hjälpa till att sponsra bikupor i “skogen”. I SVT:s inslag visar det sig att företaget endast stod för underhållet av två bikupor, och då bara under två års tid – med andra ord finansieras underhållet idag inte av klädkedjan.

“Bojkotta Gina”

Efter SVT:s granskning gick Gina Tricot ut och erkände att “Gina Tricot Forest” inte uppfyller kriterierna för att vara en skog:

“Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet”, skrev de i ett pressmeddelande.

Nyheten har väckt ilska hos många konsumenter, som anklagar företaget för så kallad Greenwashing – det vill säga, att ägna sig åt vilseledande marknadsföring i syfte att framstå som mer miljövänligt.

På Instagram riktar flera användare kritik mot klädkedjan:

“Pinsamt! Hoppas det här blir ett uppvaknande för era kunder att inte lita på era ord om ‘hållbarhet’ och ‘klimatkompensation’ eller liknande. Bojkotta Gina”, skriver en person.

En annan kommenterar: “Så oerhört pinsamt och lågt! Greenwashing – gör om gör rätt!”

“Lägg miljonerna på träd istället för en influencer så kanske vi tror att ni vill minska klimatpåverkan”, skriver en tredje.

Följarna till Bianca Ingrosso: “Fixa en ordentlig skog”

Även Bianca Ingrosso, som hjälpte till att marknadsföra kampanjen, har fått en släng av sleven på sociala medier.

Ingrosso har medverkat i flera kampanjer för Gina Tricot de senaste åren, men detta är inte hennes enda koppling till företaget: i fjol bildade hon och Vanessa Lindblad dessutom modevarumärket Àvora tillsammans med Victor Appelqvist, från grundarfamiljen av Gina Tricot.

Efter att SVT:s granskning publicerats skrev tv-personligheten via sin presskontakt att hon litade på att Gina Tricot skulle plantera den utlovade skogen:

“I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen”, stod det i mejlet.

På Instagram är det dock många som tycker att Ingrosso kunde gjort mer för miljön efter avslöjandet:

“Hallå alltså… Kommer du använda nåt av dessa 5-10 miljoner KRONOR du fick från Gina Tricot för att fixa till en ordentlig skog? Eller det kanske är nån annans problem. Du fick pengar och är säkert nöjd så. Fint”, skriver en person i influencerns kommentarsfält.

“Buuu för dig Bianca! Du skulle kunna göra mer för miljön om du verkligen ville. Samarbetet med Gina Tricot är bara löjligt och visar att du inte bryr dig utan är bara intresserad av pengarna”, lyder en annan kommentar.

En tredje uppmanar Ingrosso att utbilda sig själv och sina fans:

“Tråkigt att du gick på Gina Tricots bluffskog. Vänd det till något positivt, lär dig hur en riktigt skog ser ut som bidrar till den biologiska mångfalden. För Gina Tricots ‘skog’ är en trädåker, den kommer inte bidra till någon till den biologiska mångfalden, utan kommer vara i princip steril. Följ med en kunnig person som visar dig skillnaden på skog och trädåker. Sen kan du lära alla dina följare det också, då gör du mer för miljön än många andra. Ha det bra!”

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!