Författaren och poeten Bodils Malmstens lärobok i skrivande är luftig skriven och lättillgängligt illustrerad. Enligt Malmsten handlar skrivprocessen “om tron, hoppet och kärleken till det skrivna och plikten mot.” Uppdelad i många kapitel med ett ordentligt index är det enkelt att hitta till sitt eget problem för tillfället, till exempel “Rubrik kritik” s. 180, “Prata inte om det” s. 217, eller varför en bör ta en skapande paus och helt enkelt bli full (s. 113).
Författaren och poeten Bodils Malmstens lärobok i skrivande är luftig skriven och lättillgängligt illustrerad. Enligt Malmsten handlar skrivprocessen “om tron, hoppet och kärleken till det skrivna och plikten mot.” Uppdelad i många kapitel med ett ordentligt index är det enkelt att hitta till sitt eget problem för tillfället, till exempel “Rubrik kritik” s. 180, “Prata inte om det” s. 217, eller varför en bör ta en skapande paus och helt enkelt bli full (s. 113).
Augustvinnande handbok i skrivande som först och främst riktar sig till yngre skribenter men som såklart har något att ge alla oavsett ålder. Skriven av mycket vana barn- och ungdomsboksförfattare som vet vad de pratar om. Fylld av såväl kunskap som mängder skrivövningar för den som sitter fast.
Augustvinnande handbok i skrivande som först och främst riktar sig till yngre skribenter men som såklart har något att ge alla oavsett ålder. Skriven av mycket vana barn- och ungdomsboksförfattare som vet vad de pratar om. Fylld av såväl kunskap som mängder skrivövningar för den som sitter fast.
Stort verk gjord av en verklig bilderbokselit från Norden. Både en teoretisk och praktisk bok som “beskriver, analyserar och reflekterar kring bilderboken”. Däri finns bland annat en “Strötanke om när vuxna läser bilderböcker” av Gro Dahle men också Gunna Grähs text “Om att rita och berätta” som bland annat illustreras av “ett flödesschema över berättarstrukturen, rytmen och temperaturväxlingar i dramat” fördelat på de så gott som alltid 32 sidor en bilderbok trycks på.
Stort verk gjord av en verklig bilderbokselit från Norden. Både en teoretisk och praktisk bok som “beskriver, analyserar och reflekterar kring bilderboken”. Däri finns bland annat en “Strötanke om när vuxna läser bilderböcker” av Gro Dahle men också Gunna Grähs text “Om att rita och berätta” som bland annat illustreras av “ett flödesschema över berättarstrukturen, rytmen och temperaturväxlingar i dramat” fördelat på de så gott som alltid 32 sidor en bilderbok trycks på.
Tunn essäberättelse om författarskapet för en människa som, precis som alla andra, är mer än sin yrkesroll. Förlaget kallar den en skildring av att vara kvinnlig författare och, i likhet med Virginia Woolf, värna om det egna rummet. “Jag ville inte förstöra det jag uppfattade att romanen var, det öppna och ofärdiga som den måste vara, och jag ville inte stå i vägen för den, som jag sent omsider börjat förstå att jag verkligen gjorde, hur jag än gjorde.”
Tunn essäberättelse om författarskapet för en människa som, precis som alla andra, är mer än sin yrkesroll. Förlaget kallar den en skildring av att vara kvinnlig författare och, i likhet med Virginia Woolf, värna om det egna rummet. “Jag ville inte förstöra det jag uppfattade att romanen var, det öppna och ofärdiga som den måste vara, och jag ville inte stå i vägen för den, som jag sent omsider börjat förstå att jag verkligen gjorde, hur jag än gjorde.”
Duras näst sista verk finns fem texter som förhåller sig till hennes konstnärliga processer och skrivande, “dess förutsättningar och dess konsekvenser: platsen, ensamheten, alkoholen.” Duras beskriver en ännu oskriven bok som att “vara kvar i mänsklighetens första sömn” och menar också att “Skrivandets ensamhet är en ensamhet utan vilken skrivandet inte uppstår, eller så smulas det sönder alldeles blodlöst av sökandet efter något mer att skriva.”
Duras näst sista verk finns fem texter som förhåller sig till hennes konstnärliga processer och skrivande, “dess förutsättningar och dess konsekvenser: platsen, ensamheten, alkoholen.” Duras beskriver en ännu oskriven bok som att “vara kvar i mänsklighetens första sömn” och menar också att “Skrivandets ensamhet är en ensamhet utan vilken skrivandet inte uppstår, eller så smulas det sönder alldeles blodlöst av sökandet efter något mer att skriva.”
Boken börjar med Selma Lagerlöf och “vikten av att gräva där en står” för att sedan gå igenom ytterligare nio Nobelprisförfattare, till exempel Gabriel García Márquez och Herta Müller. De olika delarna är uppbyggda genom att först beskriva författaren biografiskt och sedan ge exempel på dennes stildrag, för att sedan avslutas med en intervju med en författarkollega och en övningsuppgift.
Boken börjar med Selma Lagerlöf och “vikten av att gräva där en står” för att sedan gå igenom ytterligare nio Nobelprisförfattare, till exempel Gabriel García Márquez och Herta Müller. De olika delarna är uppbyggda genom att först beskriva författaren biografiskt och sedan ge exempel på dennes stildrag, för att sedan avslutas med en intervju med en författarkollega och en övningsuppgift.
Sci-fi författaren och citatmaskinen Ray Bradbury var en autodidakt författare som aldrig gick på colleage för den delen eller skaffade körkort. Han gick istället till biblioteket tre dagar i veckan i tio år. I denna bok delar han med sig av erfarenheter efter ett helt liv av skrivande och här finns, förutom hans citat om dinosaurier också “You must stay drunk on writing so reality can’t destroy you.”
Sci-fi författaren och citatmaskinen Ray Bradbury var en autodidakt författare som aldrig gick på colleage för den delen eller skaffade körkort. Han gick istället till biblioteket tre dagar i veckan i tio år. I denna bok delar han med sig av erfarenheter efter ett helt liv av skrivande och här finns, förutom hans citat om dinosaurier också “You must stay drunk on writing so reality can’t destroy you.”
Barnboksförfattaren och skrivcoachen Ylva Carlsdotter Wallin börjar boken med att reda ut vad som faktiskt är barnlitterarur innan hon går vidare till att ge dig verktygen för att själv skriva den. Så skriver du för unga är bryter ner hur en bok är konstruerad så att du bygga upp den, oavsett om du inte vet vad tempus är eller hur du ska bota skrivkrampen. Den är även utfylld med intervjuer av nu verkande barnboksförfattare.
Barnboksförfattaren och skrivcoachen Ylva Carlsdotter Wallin börjar boken med att reda ut vad som faktiskt är barnlitterarur innan hon går vidare till att ge dig verktygen för att själv skriva den. Så skriver du för unga är bryter ner hur en bok är konstruerad så att du bygga upp den, oavsett om du inte vet vad tempus är eller hur du ska bota skrivkrampen. Den är även utfylld med intervjuer av nu verkande barnboksförfattare.
Stephen Kings Att skriva är en verklig klassiker i genren, som tyvärr inte finns i svenskt tryck längre, men på engelska samt de flesta bibliotek finns den tillgänglig. Att skriva är indelad i två delar, en som är rent biografisk över Kings liv som ledde till debuten Carrie och går sedan över i del två som handlar om skrivandets och “hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga”
Stephen Kings Att skriva är en verklig klassiker i genren, som tyvärr inte finns i svenskt tryck längre, men på engelska samt de flesta bibliotek finns den tillgänglig. Att skriva är indelad i två delar, en som är rent biografisk över Kings liv som ledde till debuten Carrie och går sedan över i del två som handlar om skrivandets och “hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga”
Grundaren av NaNo-write, Chris Baty, har även skrivit en handbok i hur en skriver en bok på 30 dagar, även om en inte har ens en grundidé dag ett. En bok som 15 år efter starten nu har uppdaterats för att passa en mer nutida skrivare, med dagens förutsättningar för självpublicering och print-on-demand. Men det Baty lärde sig redan första året och håller fast vid är att “Give someone an enormous task, a supportive community, and a friendly-yet-firm due-date and miracles will happen every time.”
Grundaren av NaNo-write, Chris Baty, har även skrivit en handbok i hur en skriver en bok på 30 dagar, även om en inte har ens en grundidé dag ett. En bok som 15 år efter starten nu har uppdaterats för att passa en mer nutida skrivare, med dagens förutsättningar för självpublicering och print-on-demand. Men det Baty lärde sig redan första året och håller fast vid är att “Give someone an enormous task, a supportive community, and a friendly-yet-firm due-date and miracles will happen every time.”