Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

6 hälsosamma fördelar med att gå upp en timme tidigare på morgonen

Det är dags att börja jobba igen efter semestern och aldrig har det väl känts så jobbigt att ställa klockan på morgonen. Hur är det ens möjligt att du bara några veckor tidigare lyckades kravla dig upp innan tuppen, varje morgon? Bara lugn, snart kommer du att ha anpassat dig igen. Under tiden borde du definitivt läsa de här punkterna med sex superbra fördelar med att gå upp lite tidigare på morgonen. Snart kommer du med glädje att ställa klockan i god tid!
 
morning_routineFoto: Paige Marie/Unsplash
Källa: Purewow.com

 
1. X
Med alarmet ställt en timme tidigare än vad du egentligen behöver för att komma i tid till jobbet så hinner du bocka av ett gäng snabba – men ruskigt tråkiga – sysslor redan innan dagen drar igång. Betala räkningar, sortera tvätten som torkat under natten, sortera pappren på skrivbordet och sy upp de där byxorna som hängt över stolen alldeles för länge… Det betyder dessutom att du slipper göra de här sakerna när du kommer hem från jobbet, vilket ger mer tid på kvällen för betydligt roligare saker! Tänk vilken skön känsla att bocka av ett helt gäng med punkter på din to-do-lista redan på morgonen!
 
2. Ta vara på ”gyllene timmen”
Den gyllene timmen är ett uttryck för den tid på dygnet då du är som mest produktiv. Tiden skiljer sig från person till person, men många upplever att det är just under morgontimmarna som de mest kreativa idéerna föds. Kanske är din ”gyllene timme” till och med före den tid då du vanligtvis brukar vakna? Testa att sätta klockan tidigare några dagar och se om du upplever en skillnad?
 
3. Sätt tonen för dagen
Det är inte direkt raketforskning, men tåls att upprepas ändå: Om du har mer tid till att komma i ordning på morgonen, så är det större chans att du stänger ytterdörren bakom dig i god tid innan första punkten på dagens schema. Då finns även ett större utrymme för saker som annars skulle ha gjort dig sen till jobbet; en buss som inte dyker upp eller stopp i pendeltrafiken. Att börja morgonen med stressen i halsgropen bäddar inte för en bra eller hälsosam dag.
 
4. Du kommer att äta hälsosammare
När du har mer tid att göra dig i ordning på morgonen är det dessutom troligare att du hinner göra ett bra frukostval, istället för att snabbt köpa med dig en latte och en vit frukostfralla på vägen till tunnelbanan. En skål gröt med bär och havremjölk, en mättande smoothie eller stekt ägg på grovt bröd är betydligt bättre val som visserligen tar lite längre tid – med det är det värt! Din mage (och resten av kroppen) mår mycket bättre när du hinner sitta ner en stund och tugga maten ordentligt.
 
5. Träningen blir av
Klockan ringer, du kliver upp (ja, precis – direkt!), drar på dig träningskläderna och ger dig iväg för en tidig morgonrunda. Inga viktiga måsten hinner komma emellan, du är utvilad (även om det inte känns så just när du vaknar) och du kommer att ha massor av bra energi resten av dagen. Att ställa klockan en timme tidigare för att träna är väl investerad tid.
 
6. Du blir gladare och mer inspirerad!
Slå dig ner vid frukostbordet tillsammans med några sidor i en peppande bok, ett inspirerande magasin eller kolla på några roliga klipp på youtube. Det finns forskning som visar att just kattklipp får dig må bättre, perfekt start på dagen eller hur! Ta med den här känslan in i ditt första möte och du har lagt grunden för en riktigt bra dag.
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!