Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

6 vanor alla superproduktiva kvinnor delar

Ja, hur gör de egentligen? Och nej, det handlar inte om att på något magiskt sätt skaffa sig fler timmar på dygnet – utan att göra mer av de timmar du faktiskt har. Här är tipsen som ökar din produktivitet!

Foto: Unsplash

1. De gör inte flera saker samtidigt

Multitasking i all ära, men om du vill få saker gjorda – snabbt och effektivt – så bör du träna på att fokusera på en sak i taget. En studie från Stanford University visar att personer som försöker att bolla tusen saker i luften hela tiden inte är lika uppmärksamma, glömmer saker lättare och har svårare att byta från en uppgift till en annan jämfört med personer som föredrar att avsluta ett jobb innan de går vidare till nästa.

2. De värdesätter kvalitet före kvantitet

De mest produktiva personerna måste inte vara de som spenderar mest tid på sitt arbete –det handlar om hur de spenderar sin tid. Det viktiga är vad du får ut av de timmarna du lägger ner. Träna på att ge dig själv tidsbegränsningar under dagen, uppskatta hur länge det tar att slutföra en uppgift och jobba sedan koncentrerat för att hinna till din deadline.

Stäng av mejlprogrammet så att du inte blir störd så fort ett nytt mejl dimper ner i inkorgen. Sätt istället av tre gånger om dagen (exmpelvis en gång på morgonen, vid lunch och en gång på eftermiddagen) då du betar av alla nyinkomna mejl. Det kanske inte fungerar att alla dagar, men du kommer märka att din produktivitet ökar markant när du väl gör det!

3. De är mästare på att delegera och dela på uppgifter

Både på jobbet och privat. Börja med att förklara för dig själv att du inte måste göra allting själv, oavsett om det betyder att du ibland måste gå med på att saker inte görs exakt så som du vill. Det kan gälla allt från att få hjälp av en kollega att färdigställa en presentation, samordna med grannarna så att ni delar på barnens skjuts till fotbollsträningen eller att du och din partner gör en tydligare uppdelning av sysslorna i hemmet.

4. De säger nej – ofta

Många börjar kallsvettas bara av tanken på att säga nej, men faktum är att om du redan har jobb eller är uppbokad till bristningsgränsen så är nej-sägandet en nödvändighet. Både för din egen och för andras skull. Det är inte lätt, speciellt inte om du är van att alltid ta på dig alla uppgifter du blir ombedd att göra. Här gäller det helt enkelt att börja träna. Säg nej på ett artigt men bestämt sätt, det är bara du som vet när din egen gräns är nådd. Om du tackar ja till för mycket kommer din produktivitet och utveckling till slut att hämmas rejält.

5. De håller hårt i sin morgonrutin

Vänta med att kolla mobilen tills du är på kontoret och fokusera på att sitta ner med familjen en stund. Mydomaine frågade 13 framgångsrika kvinnor om hur de startar sina dagar och de var eniga om att den stressade-jobb-attityden inte fick vara närvarande första stunden på dagen.

6. De förstår hur viktigt det är att ta hand om sig själv

Även om du följer alla tidigare råd så kommer det ändå vara omöjligt för dig att prestera på topp om du inte tar hand om dig själv både fysiskt och mentalt. Sömn, motion, näringsrik mat och skratt tillsammans med vänner är den enkla (men samtidigt svåraste) formeln för att leva ett hälsosamt liv. Läs gärna våra tips för hur du somnar snabbare när du är stressad och om 5-minuters-rutinen som hjälper dig att hålla rätt spår i livet.

Läs också: 5 saker framgångsrika personer gör varje dag – som du kan kopiera rakt av

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!