Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Bli mindre stressad och må bättre – med hjälp av chokladmeditation

I dagens stressiga samhälle kan meditation hjälpa oss att ta vara på nuet och hitta ett sätt att varva ner. Låter rätt skönt, eller hur? Här kommer det bästa! Dr Mark Williams och Denny Penman har tagit fram en meditationsform de valt att kalla “choklad-meditation” som helt enkelt går ut på att njuta av choklad samtidigt som du mediterar.

 

Vid första anblick kan den här typen av meditation låta aningen oseriös men den har ett djupare värde. Den hjälper dig nämligen att återknyta kontakten med dina sinnen vilket är direkt nödvändigt i vår hektiska vardag där allt ska gå så snabbt som möjligt, menar Mark och Denny.

Så här utövar du chokladmeditation!

 

Tid: 5-15 minuter

 

Du behöver: En chokladbar (ca 50 gram)

 

Svårhetsgrad: Enkel

 

1. Välj en chokladsmak som du inte brukar äta vanligtvis.

 

2. Öppna paketet och andas in doften…

 

3. Bryt av en bit choklad och titta på den. Låt din ögon suga in varje lilla nyans av chokladbiten.

 

4. Lägg biten i munnen och låt den ligga på din tunga. Se om det är möjligt att bara låta den smälta, märk också om du väljer att suga på den. Choklad har över 300 smaker, se om du kan känna flera av dom.

 

5. Om tankarna börjar vandra, låt dem passera och försök att fokusera på nuet istället.

 

6. När chokladen har smält så låt den försiktigt rinna ner för halsen.

 

7. Repetera för varje bit och notera om chokladen smakar annorlunda denna gång.

 

Meditation sägs komma med en rad hälsofördelar och här är några av de saker som meditation ska ha en positiv inverkan på. Kroppen ska producera mindre stresshormon och du ska få bättre minne. Du ska även med hjälp av meditation kunna somna lättare och sova bättre. Andra hälsofördelar ska vara att det är bra för hjärtat samt lindrar huvudvärk. Det ska även minska risken för att utveckla en depression men även lindra pågående depression.

 

Att det finns lika många meditationsformer som det finns stjärnor på himlen kan vi skriva under på men det här är ändå vår absoluta favorit!

 

Källa: Författare och Dr Mark Williams & Danny Penman. Yogahuset.se 

 

Foto: Unsplash 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!