Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Dålig självkänsla? 10 sätt att få bättre självkänsla

Hur får man bättre självkänsla? Går det ens? Och vad är självkänsla egentligen? Vi tar en närmare titt på dålig självkänsla och vad man kan göra åt det.

Foto: Pexels

Det pratas ofta om självkänsla eller dålig självkänsla, men vad är självkänsla egentligen? Först och främst så är det skillnad på självkänsla och självförtroende. Självkänsla handlar om hur vi uppfattar vårt eget värde, medan självförtroende är hur vi ser på vår förmåga. 

Några tecken på dålig självkänsla är:

  • Du är rädd för vad andra tycker om dig eller rädd att misslyckas.
  • Du jämför dig ofta med andra och tänker att du är sämre än dem.
  • Du känner att du inte duger som du är, och tänker negativa och nedvärderande tankar om dig själv.
  • Du kan ha ett stort behov av bekräftelse från andra och bli överdrivet känslig för kritik.
  • Du kan ha svårt att ta dina egna behov på allvar och sätta rimliga gränser.

Känner du igen dig? De goda nyheterna är att man faktiskt kan träna upp sin självkänsla! Läs vidare för att upptäcka våra tips för hur man får en bättre självkänsla. 

Hur får man bättre självkänsla? 

Vad kan man då göra om man har dålig självkänsla? Här listar vi tio tips för att förbättra din självkänsla.

1. Träna på att ta dina behov på allvar

Om man har dålig självkänsla kan detta yttra sig genom att man inte tar sina behov på allvar. Men detta går faktiskt att träna upp! Ta hand om dig själv genom att sova ordentligt, äta nyttigt, träna, och göra saker som du tycker om och mår bra av. 

2. Visa självmedkänsla 

När man har dålig självkänsla är det vanligt att döma sig själv hårt – hårdare än man dömer andra personer. När du märker att du dömer dig själv för hårt, skriv ner vad du skulle ha sagt till en annan person i samma situation. Öva på att tala till dig själv på samma sätt. 

3. Gör dig av med skam och skuld

På tal om misstag – känslor av skam och skuld kan ha en negativ inverkan på självkänslan. Om du har dessa känslor så kommer du förmodligen må bäst av att ta fram dem i ljuset, så att du kan förlåta dig själv. Prata med en vän eller psykolog om det som du känner skuld eller skam över så att du kan hantera och bli fri från dessa känslor. 

4. Skilj på prestation och värde 

Mia Törnblom är en expert på självkänsla. Hon tipsar om att skilja på självkänsla och självförtroende. Många förknippar sitt värde med sina prestationer – något som kan leda till dålig självkänsla när man inte presterar som man vill. “Viktigt att komma ihåg att ibland gör vi fel men vi är aldrig fel”, påminner Törnblom. 

5. Umgås med folk som får dig att må bra

Rätt personer kan göra underverk för självkänslan. Men vilka är då rätt personer att umgås med? Rätt människor får dig att känna dig respekterad, omtyckt och betydelsefull. Om du inte har den här typen av personer omkring dig, prova att gå med i en förening eller hitta ett sammanhang där du kan träffa nya människor. 

6. Lev med integritet

Alla har vi värderingar här i livet – hur man ska leva, vad som är rätt och fel. Om du inte lever som du lär kan självkänslan lätt få sig en törn. Till exempel så kanske du inte tycker att det är rätt att prata bakom ryggen på andra. Ansträng dig då för att sluta med detta, så att du lever enligt dina värderingar. 

7. Jämför dig inte med andra

Att jämföra sig med andra kan ha en negativ inverkan på självförtroendet, och sociala medier kan göra saken värre. Påminn dig själv om att ingen är perfekt och att ingen har det perfekta livet – och om du måste sluta följa den där personen som får dig att må dåligt, eller kanske rentav ta en paus från sociala medier, gör då det. Om du vill kan du gå ett steg längre och leta upp konton på sociala medier som får dig att må bättre. Ibland kan en förändring i flödet göra stor skillnad på vårt mående.

8. Lär dig något nytt

Att prova något nytt kan göra att du känner dig starkare och gladare. Så hitta något som du själv alltid velat prova – även här handlar det om att bli bra på att lyssna till dina egna behov. Vad har du lust att göra? Vad har du alltid velat testa på?

9. Bekräfta dig själv

Ett tips för att få bättre självkänsla är att varje kväll skriva ner tre saker som varit bra med dig under dagen. Använd gärna positiva ord för att beskriva dig själv, till exempel “Idag var jag generös när… “ eller “Idag var jag modig när…”. 

10. Sätt gränser

Denna punkt kan vara svår för vissa, men är viktig. Dina behov är lika viktiga som andras, och du ska handla därefter. Öva dig på att säga nej till saker som inte är bra för dig eller som du inte vill göra. Samtidigt kan du även börja öva dig på att våga tacka ja till sådant som känns roligt, spännande och positivt. 

Träna, träna, träna!

Förhoppningsvis kommer dessa tips på hur man får bättre självkänsla att komma väl till pass för dig som upplever att du har dålig självkänsla. De goda nyheterna är att det går att öva upp självkänslan, så börja redan idag med att göra några positiva förändringar i ditt liv så ska du se att din självkänsla snart blir bättre.

Källor: Vårdguiden, Wellness

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!