Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Hon kastar sig utför snöklädda stup som ger dig och mig dödsångest – och hon är bland de bästa i världen i sin sport. Metro Mode Hälsa träffar extremskidåkaren Matilda Rapaport som tränar tufft och älskar att ta ut sig till max.

Hälsa

Extremskidåkaren Matilda Rapaport: ”Sträva efter balans istället för perfektion”

matilda rappaport mitt halsoliv

Hon kastar sig utför snöklädda stup som ger dig och mig dödsångest – och hon är bland de bästa i världen i sin sport. Metro Mode Hälsa träffar extremskidåkaren Matilda Rapaport som tränar tufft och älskar att ta ut sig till max.
 
Vad är hälsa för dig?
– Hälsa för mig är må bra och vara i balans. Mentalt och i kroppen. Att vara frisk och känna att kroppen är stark nog för att utmanas.
 
Vad gör du för att må riktigt bra?
– Jag omger mig med människor som ger mig energi och kärlek, spenderar tid utomhus i bergen och skrattar mycket. Sedan i somras när jag började jobba med mentalcoachen Cecilia Duberg har också meditation blivit en viktig del av mitt välmående. Att bara ta tio minuter och fokusera på andning och närvaro varje morgon har gjort underverk tycker jag.
 
Vad är det att vara vältränad enligt din mening?
– Stark och frisk nog att kunna utmana mig och nå min fulla potential, fysiskt och psykiskt.
 
Vad tycker du om den nuvarande hälsotrenden?
– Jag blir ofta inspirerad och eftersom jag älskar att laga mat så plockar jag upp mycket trender där. Samtidigt är balans viktigt och jag tror att den extrema fokus på att äta och leva hälsosamt som finns inom vissa kretsar ibland skapar mer stress, ätstörningar och ångest än den ger. Det får helt enkelt inte ta överhanden i livet, särskilt inte eftersom syftet med att leva hälsosamt är just att leva. Balansen är key.
 
Vad är din bästa träning – och varför?
– Jag älskar att ta ut mig max. Är väl egentligen ingen långdistansare som vill pressa mig själv i fyra timmar i sträck utan snarare gillar när mjölksyran sprutar efter ett köttigt cirkelpass. Sådana blir det många av på sommaren när jag tränar med Andreas Öhgren och vår träningsgrupp som består av min syster Helena, min kille Mattias (Hargin), ytterligare några alpinåkare samt ett gäng NHL-spelare. Då får man kriga! Samtidigt gillar jag att varva ner och bygga inre styrka och smidighet med yoga, det är lite som en treat för mig. Att springa i bergen kring Engelberg i Schweiz där jag bor är också något av en passion.
 
Vilken träning är den värsta du kan tänka dig?
– Ett gympass som bara består av set om 8 repetitioner på olika maskiner. Benspark typ, haha.
 
Brukar du tänka på att äta ”hälsosamt” – vad äter du då?
– Jag tänker på att äta varierat, få i mig mycket grönsaker och det kroppen behöver. Jag älskar mat och att laga mat är något av en hobby. För mig är det viktiga att hålla mig frisk och stark och undvika blodsockerfall, därför har jag bland annat dragit ner på raffinerat socker och strävar alltid efter att äta regelbundet vilket inte alltid är så lätt när jag reser så intensivt som nu.
 
Vad är ditt bästa hälsotips som du vill dela med dig av?
– Träna tillsammans med vänner som pushar och peppar, se möjligheter i matväg istället för begränsningar, öka rörelsenivån i vardagen istället för att dra ner på kosten och framförallt, sträva efter balans istället för perfektion.
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sophia Anderberg
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Evelina Andersson
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Sara Che
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding