Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

TV4:s träningsexpert Lovisa Sandström: ”Många tror att de är hälsosamma för att de tränar flera gånger i veckan och äter nyttigt”

Mitt-hälsoliv-Lovisa-Sandström-foto-Sophie-Odelberg-träning-hälsa

Lovisa Sandström är PT:n som coachar hela svenska folket från söndagssoffan på TV4. Tillsammans med kollegan Jessica Almenäs släppte hon succéboken ”Stora löparboken för kvinnor” och nyligen lanserades deras gemensamma pod ”Träningspodden”. Lovisa har dessutom precis lanserat sin bok för nyblivna mammor och öppnar snart sitt egna första gym. För Metro Mode Hälsa delar hon med sig av sina tankar om hälsa och varför det är viktigt att vara stark.

 

Vad är hälsa för dig?
Hälsa är för mig att vara smärtfri, att känna mig glad när jag vaknar på morgon och en längtan efter att få vara kreativ. Många som tränar prestationsinriktat mot ett tydligt mål har ont i en axel eller en fot men tror att de är hälsosamma för att de tränar flera gånger i veckan och äter nyttigt.

 

Vad gör du för att må riktigt bra?
Jag mår som bäst när jag får styra min vardag helt själv. Eftersom jag jobbar med träning så är det inte lika avslappnande för mig att träna på fritiden som för andra som jobbar på kontor så jag går på massage, umgås med mina barn och äter mycket och god mat för att må riktigt bra och tanka energi. Om jag inte mår bra är det svårt för mig att hjälpa andra att öka sin hälsa.

 

Vad är det att vara vältränad enligt din mening?
En vältränad kropp bör kunna lyfta ordentligt och med god teknik, man bör orka vara igång hela dagen men man ska också kunna vara still en hel dag utan att få ont. En vältränad kropp som matchas mot ett starkt psyke behöver också ha en rejäl dos muskler för att palla trycket.

 

Vad tycker du om den nuvarande hälsotrenden?
Jag tycker att det är bra att vi blir mer medvetna om vad hälsa är och hur vi kan öka den. Vi svenskar har gott självförtroende och tror att vi är hälsosamma. I själva verket sitter vi mest i EU, 1% av befolkningen rör sig mer än 30 minuter per dag och vi har aldrig köpt så mycket receptfria värktabletter som vi gör nu. Hälsotrenden tidningar gärna skriver om är bara etablerad i en extremt liten grupp, som antagligen hade tränat och ätit nyttigt oavsett om det varit trendigt eller inte.

 

Vissa menar att hälsotrenden också innebär hälsostress – vad är din kommentar på det?
På samma sätt som att samhället stressar människor som röker eller dricker för mycket alkohol genom åtgärder för att försöka ändra människors vanor tycker jag att det är bra att vi uppmärksammar vad som är ohälsosamt både gällande fysisk inaktivitet och onyttig kost. Tyvärr är det inte de som borde fundera över sin hälsa och hur man gör en positiv livsstilsförändring som på riktigt nås av dessa hälsobudskap.

 

Vad är din bästa träning – och varför?
Jag älskar att styrketräna eftersom det får mig att känna mig stark och tålig. Genom min styrketräning får jag det självförtroende som jag behöver i mitt jobb och till annan träning. Styrketräning ligger till grund för att så många andra delar av mitt liv ska bli bra.

 

Vilken träning är den värsta du kan tänka dig?
Jag tycker inte om gruppträning där utförandet styrs av musik och där tempot man gör övningarna i bestäms av någon annan. Jag vill styra teknik och form utifrån mig själv, inte genom takten på en låt.

 

Brukar du tänka på att äta “hälsosamt” – vad äter du då?
Jag äter mycket mat och ofta rätt lyxiga rätter eftersom jag lever ihop med en väldigt matintresserad man. Jag äter mycket grönsaker och är alltid noggrann med att äta ordentligt med protein. Det senaste året har vi ökat andelen vegetariska måltider hemma och experimenterar mycket för att få dem både goda och lyxiga.

 

Vad är ditt bästa hälsotips som du vill dela med dig av?
Jag tror stenhårt på att naturen är viktigt för vår hälsa och välbefinnande, viktigare än vad många tror. Jag blir nästan provocerad av människor som tar bilen eller bussen till gymmet för att promenera på löpbandet, ut och gå istället! Genom att träna utomhus, promenera istället för att åka bil och ta 10 minuter av lunchrasten till att gå ut en sväng ökar vårt välmående och risken för nedstämdhet, stressreaktioner och trötthet minskar.

 

Av: Sara Rönne
Foto: Sophie Odelberg

 

Läs även:
Mitt Hälsoliv med Kalle Zackari Wahlström: “Många av de där som har rutor på magen har ett jävligt konstigt förhållande till mat”
Längdstjärnan Anna Haag: ”Jag undviker förbud – det ger mig stresspåslag”
Kostvanorna som sätter tydliga spår i ansiktet

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!