Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

PT:n svarar: ”Hur ofta måste jag träna för att få resultat?”

I ”PT:n svarar” hjälper vi på Metro Mode dig att reda ut olika träningsbegrepp och att ge enkla tips och råd som förenklar och effektiviserar din träning. Här svarar Metro Modes hälsoredaktör och personliga tränare Jenny på hur många gånger i veckan du egentligen måste träna för att märka någon förändring.

Foto: REX

Räcker det med två träningspass i veckan?

”Jag förstår att det här är svårt att svara på men hur ofta måste jag träna för att se resultat? Funkar det med två gånger i veckan?” – Anna

 

Tränarens svar:

Hej Anna! Om du inte tränar någonting just nu och börjar med två pass i veckan kommer resultaten att komma, förutsatt att du verkligen fokuserar och kör effektivt under de två tillfällena. Var dock noga med att inte gå ut för hårt i början, kroppen måste hinna vänja sig vid den ökade belastningen. Vilka förändringarna är beror på vad du väljer att träna. Om du joggar kommer du med tiden att kunna springa allt längre sträckor utan att behöva stanna och gå. Lyfter du vikter i gymmet eller tränar styrketräning hemma så kommer du snart att känna dig starkare och kunna lyfta tyngre eller göra fler repetitioner av en viss övning.

För att få en allsidigt tränad och funktionellt stark kropp behöver du en kombination av konditions-, styrke- och rörlighetsträning. Allt detta kan du baka in i ett och samma pass med pulshöjande styrkeövningar. Ta gärna hjälp av en tränare på ditt gym för inspiration! Du kan också kolla in alla våra grymma träningsklipp här. Jag försöker alltid att få med övningar som utmanar kroppens alla olika rörelsemönster; som benböj, utfall, höftfällningar, drag, press och rotationer.

Det räcker som sagt med två kvalitetspass i veckan (som ”vanlig” motionär) för att få bättre kondition och/eller styrka. Men, eftersom kroppen är gjord för att röra på sig skulle jag hellre rekommendera att du försöker få in 3-4 kortare pass i veckan, 15-20 minuter (plus uppvärmning) räcker gott och väl om du är fokuserad och håller intensiteten uppe så att du blir riktigt trött. Och glöm inte vardagsmotionen, den gör stor skillnad för din hälsa!

Har du en fråga om träning? Mejla till Metro Modes hälsoredaktör och PT Jenny Sunding på jenny.sunding@metro.se eller skriv ett meddelande till oss på Metro Modes Facebook-sida.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!