Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så påverkas din kropp av långvarig stress – det här kan du göra!

Det är inget farligt att uppleva stress någon gång – det är nämligen något som tillhör livet. Om du däremot utsätter dig för stress en längre period finns det en hel del olika saker som kan hända med kroppen. 

meditationFoto: Unsplash

Alla har upplevt stress någon gång i livet och det är i sig inget farligt. Några situationer som kan medföra kortvarig stress är plugg inför en tenta, hålla ett föredrag eller att planera ett bröllop. Stress under en kortvarig period är inte skadligt – om det däremot pågår i längre perioder kan din kropp påverkas negativt på olika sätt. Din kropp klarar av stressiga perioder om du inte slarvar med återhämtningen och sömnen (som är livsviktig för dig och din kropp!).

Nedan hittar du tio olika saker som kan hända med din kropp när du upplever stress en längre period i livet – om du inte tar dig tid för återhämtning och vila.

  1. Spända muskler som gör ont
  2.  Minnes- och koncentrationssvårigheter
  3. Utmattningssyndrom
  4. Sömnproblem
  5. Fibromyalgi (långvarig smärta eller värk i musklerna på flera ställen i kroppen)
  6. Huden blir påverkad i form av finnar, torrhet, utslag eller rodnander
  7. Håravfall
  8. Problem med magen i form av magkatarr, magont eller gaser
  9. Halsbränna
  10. Hjärtinfarkt

På Vårdguiden kan du hitta en hel del tips på vad du kan göra om du känner dig stressad. Testa att be andra om hjälp, öva på att säga nej, stäng av datorn och lägg undan mobilen, rör på dig och slarva inte med sömnen. Se även till att ta hand om din kropp genom att äta hälsosam mat (så att du får i dig näringsämnen) vid regelbundna tider.

Om du upplever stress i svåra situationer så som mobbning, svår ekonomisk kris eller när någon anhörig dör kan du behöva söka professionell hjälp, enligt Vårdguiden. Dessa situationer är nämligen svårare att återhämta sig ifrån.

Källa: Vårdguiden, VeckoRevyn

Läs också: Krönika om konsten att varva ner – “Jag hatade att gå på spa och bara ta det lugnt”

Meditation i vardagen – 3 enkla tekniker som du kan göra på jobbet, hemma eller under promenaden

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!