Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Trappträning: Så tränar du ett helt pass i trappa – 5 tips på effektiva puls- och styrkeövningar

Finns det en lång trappa där du brukar springa? Grattis! Då har du alla möjligheter att fixa ett riktigt effektivt träningspass. Här tipsar Metro Modes hälsoredaktör Jenny Sunding om sina bästa trappträningstips.

Foto: Lisa Dahlgren

Alla som någon gång har sprungit i en trappa vet att det ger både bra konditions- och styrketräning; pulsen ökar och det börjar bränna i benen långt innan du hunnit till toppen. Tänk på att hålla blicken högt, pendla med armarna och att trycka ifrån ordentligt i varje steg för att få så mycket kraft som möjligt uppför trappan.

Här hittar du fem exempel på hur du kan ta dig uppför trappstegen. Växla mellan enkel- och dubbelsteg (där du kan hålla högt tempo) och sidosteg med höga knän, benböj och jämfotahopp (som kommer att kännas rejält i ben, rumpa och vader). Ta dig till toppen så många gånger du hinner under 15-20 minuter – och dagens träning är fixad!

Trappträning: Enkelsteg

Trappträning: Enkelsteg

Spring uppför trappan med fotisättning på varje trappsteg. Håll ett högt tempo och satsa mycket på armpendlingen.

Högintensiva steg hela vägen till toppen.

Nästa bild
Trappträning: Dubbelsteg

Trappträning: Dubbelsteg

Spring uppför trappan med fotisättning på vartannat trappsteg. Spänn rumpan och tryck ifrån med hela kroppen i varje steg.

Kraftfulla steg hela vägen till toppen.

Nästa bild
Trappträning: Sidosteg med höga knän

Trappträning: Sidosteg med höga knän

Vänd dig med sidan av kroppen mot toppen av trappan. Förflytta dig uppåt genom att göra höga knän med fotisättning på varje trappsteg.

Om du har svårt att hitta rytmen, börja med lägre knälyft, öka allt eftersom du hittar in i övningen. Variera så att båda benen får vara överst.

Nästa bild
Trappträning: Benböj

Trappträning: Benböj

Vänd dig med sidan av kroppen mot toppen av trappan. Ha ett trappsteg mellan fötterna, gör en djup benböj och flytta sedan det lägre benet till trappsteget där du haft det övre benet. Flytta upp det övre benet och upprepa övningen.

Håll ett så högt tempo som möjligt (utan att börja slarva med tekniken). Variera så att båda benen får vara överst.

Nästa bild
Trappträning: Jämfotahopp

Trappträning: Jämfotahopp

Böj på knäna och tryck ifrån i ett jämfotahopp uppför trappan. Landa med mjuka knän, ta sats och hoppa vidare.

Hur många trappsteg klarar du i ett hopp? Utmana dig själv!

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!