Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Yoga på stranden i sommar – 5 enkla, smarta och stärkande övningar

Yoga på stranden i sommar – 5 enkla, smarta och stärkande övningar
5 Se Bildspelet
https://metromode.se/files/2017/07/Unknown-1.jpeg

Enbent hund

Modifikation av den klassiska hunden. Ger energi till kroppen och stärker armar och ben. Växla ben efter 5 andetag.

https://metromode.se/files/2017/07/Unknown-2.jpeg

Kamelen - Ustrasana

Camel Pose fokuserar på dina handleder, fotleder, lår, ljumskar, axlar, rygg, bröst och mage. Den förbättrar hållningen genom att stärka ryggmusklerna och öppna upp bröstet. Stretchar höfterna och aktiverar de inre organen i buken och halsen.

https://metromode.se/files/2017/07/Unknown-3.jpeg

Stolen med twist  - Utkatasana

Utkatasana stärker nedre delen av ryggen och ökar flexibiliteten i hela ryggraden. Den aktiverar även inre organ, inklusive njurar och matsmältningsorganen, detta hjälper till att avgifta kroppen. Posen stärker även musklerna i lår, skinkor ochhöfter. Utkatasana är bra för att förbättra balans, hållning och uthållighet.

https://metromode.se/files/2017/07/Unknown-4.jpeg

Vänd krigare – Virabhadrasana

Ökar flexibiliteten i hela kroppen och lindrar ryggsmärtor. Öppnar bäckenbenområdet, stärker ryggen samt ben och rumpa.

https://metromode.se/files/2017/07/Unknown-5.jpeg

Dansaren – Natarajasana

Dansaren stärker och sträcker ut på samma gång. Det är en bakåtböjningspostion som förbättrar både hållningen och och balansen.

Vikten av en bra hållning är något som de flesta inte är så medvetna om. Genom att tänka på vårt sätt att hålla upp kroppen när vi går, sitter och står kan många rygg- och muskelbesvär undvikas. En bra kroppshållning ger dessutom utstrålning och självförtroende. Med dessa enkla yogaövningar kan du själv förbättra och stärka din hållning på semestern. 

I bildspelet visar yogafantasten Valerie Wigardt (som sysslat med yoga i över 15 år) enkla övningar att utöva på stranden, i parken eller vart du än befinner dig i sommar. Varje position bör hållas i minst 5 djupa andetag.

Text: Helena Marcks von Würtemberg
Foto: Valerie Wigardt 

 

 

 

 

 

 

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!