6 kontorsjobb som inte kräver utbildning
Är du sugen på ett kontorsjobb men samtidigt osugen på att återvända till skolbänken? Inga problem, nedan listar vi 6 kontorsjobb som inte kräver utbildning!
Det finns många fördelar med ett kontorsjobb, inte minst är det ofta de regelbundna arbetstiderna som lockar. Många kontorsjobb kräver olika typer av utbildning, men som tur är finns det en hel del som inte kräver något mer än gymnasiekompetens! Spana in listan om du är på jakt efter möjliga framtida jobb på kontor!
Läs även:
Här är de 30 vanligaste yrkena i Sverige – så mycket är snittlönen.
Här är de 20 jobben med högst lön i Sverige.
Telefonförsäljare
En telefonförsäljare har som arbete att skapa relationer till kunder i syfte att väcka intresse och sälja en vara eller en tjänst. Arbetsplatsen är oftast i kontorsmiljö och kräver ingen vidareutbildning, dock bör du vara serviceinriktad och kundfokuserad!
Fotograf: Unsplash
Receptionist
Som ansiktet utåt för ett företag har receptionisten ett viktigt jobb. Arbetsuppgifterna är varierande beroende på var du arbetar men du kan ha ansvar för telefonen, eventuella bokningar och att ta emot besökare.
Fotograf: Pexels
Ekonomiassistent
En ekonomiassistent har som uppgift att ge service och hjälpa en eller flera personer, eventuellt en hel avdelning. Du kan ha ansvar för saker som löneadministration och skattefrågor. En gymnasieutbildning med inriktning på ekonomi kan vara en fördel!
Fotograf: Pexels
Kundtjänst
Den som jobbar inom kundtjänst bör ha goda kunskaper om företaget eller de produkter eller tjänster som företaget säljer. Arbetsuppgifterna kan vara att ta emot samtal om reklamationer, ge information eller teknisk support.
Fotograf: Pexels
Administratör
En administratör kan fungera som en allt-i-allo på företaget. Arbetsuppgifter kan vara att sammanställa rapporter och ge service till andra personer, det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och assisterar och ger service till andra på arbetsplatsen.
Fotograf: Pexels
Kontorsassistent
Som kontorsassistent är uppgifterna ofta att svara i telefon och skriva dokument, det kan även innebära att sköta en viss typ av administration. Du behöver ha en bred överblick av företaget och vara organiserad och duktig på samarbete.
Fotograf: Pexels