Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

7 vanliga problem på jobbet – och hur du löser dem

Känner du osäkerhet kopplad till jobbet? Du är inte ensam! Efter en lång period av hemarbete ställs nya krav på oss som anställda och våra roller kan se annorlunda ut. Det är bara en av flera saker som kan skava på arbetsplatsen. Nedan listar vi sju vanliga problem på jobbet som folk tar upp i sin terapi, och terapeutens lösningar!

Foto: Pexels

I Huffington Post har ett flertal terapeuter delat med sig av sina bästa tips kopplade till problem på arbetsplatser. Nedan ser du sju exempel på jobbiga situationer som kan gnaga, och hur du bäst hanterar dem!

Drömjobbet visar sig vara något annat

Vi förändras med åren och detsamma gäller våra drömmar och intressen. Det kan vara knepigt att inse att drömjobbet faktiskt inte var drömjobbet. Du blir osäker på dig själv, vad du vill och hur du ser på framtiden.

Lösning: Detta är en känsla av vilsenhet och det kan först och främst vara viktigt att ta reda på om den uteslutande handlar om jobbet eller om något annat. Det kan vara bra att få hjälp att navigera vidare i det.

Konflikter med kollegor

Vi spenderar många timmar varje dag med våra kollegor och det är därför viktigt att trivas i varandras sällskap. Konflikter är nästan oundvikliga och det kan lätt leda till irritation och dålig stämning.

Lösning: Man kan i terapi få hjälp att sätta gränser och ofta är faktiskt chefen en del av problemet. Det gäller att klargöra vilka vägar man kan gå för att lösa situationen. Det kan finnas en poäng i att titta på tidigare jobbrelaterade problem för att hitta ett mönster.

Omställningen efter pandemin

Det kan vara en stor omställning att gå tillbaka till kontoret efter en lång tid av hemarbete. Det handlar inte bara om att anpassa sig efter nya rutiner utan kan också handla om oro inför nya arbetssätt och roller som skapats.

Lösning: Var ärlig mot dig själv, identifiera dina behov och agera därefter så är det lättare att trivas under nya förutsättningar.

Utbrändhet och stress

Utbrändhet och för mycket stress kan du identifiera genom en avsaknad av passion och motivation för arbetet. Man känner sig både nedstämd och slutkörd.

Lösning: Det är viktigt att identifiera detta snabbt och ta tag i det. Det är också viktigt att identifiera vad som lett till dessa känslor, ställer arbetsplatsen för höga krav eller är det du själv som ställer de höga kraven? Ta hjälp av en psykolog.

Inte känna sig tillräckligt uppskattad

Det är viktigt för de allra flesta att känna sig uppskattade i sin arbetsroll. Om du inte känner dig sedd med möjlighet att växa kan det leda till en negativ spiral av dåliga känslor.

Lösning: Det är viktigt att utveckla sig själv och det man brinner för vid sidan av arbetet. Du kan söka ett nytt jobb men det är också viktigt att hitta energi och bekräftelse från andra håll.

Suddig gräns mellan jobb och fritid

Hemarbete har gett många större möjligheter att styra sin egen tid, det kan vara både positivt och negativt. Många upplever att gränsen mellan jobb och fritid har suddats ut.

Lösning: Värna om din lediga tid och stäng av telefonen ibland.

Hantering av aggressioner och fördomar

I många jobbkonflikter kan det ligga små miniaggressioner under ytan som kan handla om olika fördomar. Det kan vara knappt märkbart men ibland leda till större konflikter.

Lösning: Våga säg ifrån och markera. Påpeka problemen för HR-avdelningen så att åtgärder kan sättas in.

I Huffington Post har ett flertal terapeuter delat med sig av sina bästa tips kopplade till problem på arbetsplatser. Nedan ser du sju exempel på jobbiga situationer som kan gnaga, och hur du bäst hanterar dem!

Drömjobbet visar sig vara något annat

Vi förändras med åren och detsamma gäller våra drömmar och intressen. Det kan vara knepigt att inse att drömjobbet faktiskt inte var drömjobbet. Du blir osäker på dig själv, vad du vill och hur du ser på framtiden.

Lösning: Detta är en känsla av vilsenhet och det kan först och främst vara viktigt att ta reda på om den uteslutande handlar om jobbet eller om något annat. Det kan vara bra att få hjälp att navigera vidare i det.

Konflikter med kollegor

Vi spenderar många timmar varje dag med våra kollegor och det är därför viktigt att trivas i varandras sällskap. Konflikter är nästan oundvikliga och det kan lätt leda till irritation och dålig stämning.

Lösning: Man kan i terapi få hjälp att sätta gränser och ofta är faktiskt chefen en del av problemet. Det gäller att klargöra vilka vägar man kan gå för att lösa situationen. Det kan finnas en poäng i att titta på tidigare jobbrelaterade problem för att hitta ett mönster.

Omställningen efter pandemin

Det kan vara en stor omställning att gå tillbaka till kontoret efter en lång tid av hemarbete. Det handlar inte bara om att anpassa sig efter nya rutiner utan kan också handla om oro inför nya arbetssätt och roller som skapats.

Lösning: Var ärlig mot dig själv, identifiera dina behov och agera därefter så är det lättare att trivas under nya förutsättningar.

Utbrändhet och stress

Utbrändhet och för mycket stress kan du identifiera genom en avsaknad av passion och motivation för arbetet. Man känner sig både nedstämd och slutkörd.

Lösning: Det är viktigt att identifiera detta snabbt och ta tag i det. Det är också viktigt att identifiera vad som lett till dessa känslor, ställer arbetsplatsen för höga krav eller är det du själv som ställer de höga kraven? Ta hjälp av en psykolog.

Inte känna sig tillräckligt uppskattad

Det är viktigt för de allra flesta att känna sig uppskattade i sin arbetsroll. Om du inte känner dig sedd med möjlighet att växa kan det leda till en negativ spiral av dåliga känslor.

Lösning: Det är viktigt att utveckla sig själv och det man brinner för vid sidan av arbetet. Du kan söka ett nytt jobb men det är också viktigt att hitta energi och bekräftelse från andra håll.

Suddig gräns mellan jobb och fritid

Hemarbete har gett många större möjligheter att styra sin egen tid, det kan vara både positivt och negativt. Många upplever att gränsen mellan jobb och fritid har suddats ut.

Lösning: Värna om din lediga tid och stäng av telefonen ibland.

Hantering av aggressioner och fördomar

I många jobbkonflikter kan det ligga små miniaggressioner under ytan som kan handla om olika fördomar. Det kan vara knappt märkbart men ibland leda till större konflikter.

Lösning: Våga säg ifrån och markera. Påpeka problemen för HR-avdelningen så att åtgärder kan sättas in.

I Huffington Post har ett flertal terapeuter delat med sig av sina bästa tips kopplade till problem på arbetsplatser. Nedan ser du sju exempel på jobbiga situationer som kan gnaga, och hur du bäst hanterar dem!

Drömjobbet visar sig vara något annat

Vi förändras med åren och detsamma gäller våra drömmar och intressen. Det kan vara knepigt att inse att drömjobbet faktiskt inte var drömjobbet. Du blir osäker på dig själv, vad du vill och hur du ser på framtiden.

Lösning: Detta är en känsla av vilsenhet och det kan först och främst vara viktigt att ta reda på om den uteslutande handlar om jobbet eller om något annat. Det kan vara bra att få hjälp att navigera vidare i det.

Konflikter med kollegor

Vi spenderar många timmar varje dag med våra kollegor och det är därför viktigt att trivas i varandras sällskap. Konflikter är nästan oundvikliga och det kan lätt leda till irritation och dålig stämning.

Lösning: Man kan i terapi få hjälp att sätta gränser och ofta är faktiskt chefen en del av problemet. Det gäller att klargöra vilka vägar man kan gå för att lösa situationen. Det kan finnas en poäng i att titta på tidigare jobbrelaterade problem för att hitta ett mönster.

Omställningen efter pandemin

Det kan vara en stor omställning att gå tillbaka till kontoret efter en lång tid av hemarbete. Det handlar inte bara om att anpassa sig efter nya rutiner utan kan också handla om oro inför nya arbetssätt och roller som skapats.

Lösning: Var ärlig mot dig själv, identifiera dina behov och agera därefter så är det lättare att trivas under nya förutsättningar.

Utbrändhet och stress

Utbrändhet och för mycket stress kan du identifiera genom en avsaknad av passion och motivation för arbetet. Man känner sig både nedstämd och slutkörd.

Lösning: Det är viktigt att identifiera detta snabbt och ta tag i det. Det är också viktigt att identifiera vad som lett till dessa känslor, ställer arbetsplatsen för höga krav eller är det du själv som ställer de höga kraven? Ta hjälp av en psykolog.

Inte känna sig tillräckligt uppskattad

Det är viktigt för de allra flesta att känna sig uppskattade i sin arbetsroll. Om du inte känner dig sedd med möjlighet att växa kan det leda till en negativ spiral av dåliga känslor.

Lösning: Det är viktigt att utveckla sig själv och det man brinner för vid sidan av arbetet. Du kan söka ett nytt jobb men det är också viktigt att hitta energi och bekräftelse från andra håll.

Suddig gräns mellan jobb och fritid

Hemarbete har gett många större möjligheter att styra sin egen tid, det kan vara både positivt och negativt. Många upplever att gränsen mellan jobb och fritid har suddats ut.

Lösning: Värna om din lediga tid och stäng av telefonen ibland.

Hantering av aggressioner och fördomar

I många jobbkonflikter kan det ligga små miniaggressioner under ytan som kan handla om olika fördomar. Det kan vara knappt märkbart men ibland leda till större konflikter.

Lösning: Våga säg ifrån och markera. Påpeka problemen för HR-avdelningen så att åtgärder kan sättas in.

Läs även:

Anställningsintervju? Vi listar de 30 vanligaste intervjufrågorna

12 välbetalda jobb med kort utbildning

Spara din dyrbara tid – 5 tips som effektiviserar din morgonrutin

Källa: Huffington Post

Foto: Pexels

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!