Entreprenörerna Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan fann varandra i passionen för dofter och ny teknik. De sa upp sig från sina högt uppsatta jobb och startade prenumerationstjänsten Sniph. För Metro Mode delar Lisa och Tara med sig av hur man kan göra karriär – samtidigt som man följer sina drömmar.
Lisa Kjellqvist (t.v.) och Tara Derakshan startade Sniph för att röra om i den stillastående doftbranschen.
Idén till Sniph föddes genom Lisa Kjellqvists och Tara Derakshans upplevelse om att parfymindustrin länge stått stilla (precis som musikkonsumtionen gjorde innan Spotify) och de såg sin chans att röra om i doftbranschen. Idag finns deras prenumerationstjänst för parfymer i Sverige och har även lanserats i Storbritannien.
Berätta om er själva och er bakgrund!
Lisa: Jag är en potatisgalen och parfymtokig 30-åring från Halmstad som just nu njuter av – och krigar för – att göra världen bättre med dofter. Innan jag startade parfymtjänsten Sniph pluggade jag till civilekonom i Lund och har bland annat varit marknadschef på Viaplay.
Tara: Jag är en levnadsglad och passionerad 30-åring som älskar skönhet, att resa och att upptäcka nya saker. Jag är utbildad civilekonom och innan Sniph så har jag bland annat varit marknadsansvarig på World Childhood Foundation i New York och global marknadschef på techbolaget Kiosked i London.
Hur väcktes ert intresse för dofter?
Lisa: Så länge jag kan minnas har jag varit väldigt medveten om och mottaglig för dofter. Jag har aktivt sökt den omedelbara kicken som parfymer, doftljus och doftstickor ger mig. Dofter har verkligen förmågan att göra mig lugn, fokuserad – till och med självsäker. Det var nog först i gymnasiet som jag insåg att alla andra inte var lika hooked på parfym som jag, men då fick jag ju vara doftkonsult för polarna istället! Så doft har alltid varit en del av mitt ID, även om jag inte förrän nu har tagit steget att faktiskt jobba med doft på heltid.
Tara: Dofter och skönhetsritualer har varit ett stort intresse så långt jag kan minnas. Precis som nya hårstilar, smink eller kläder kan låta oss kliva in i nya roller låter dofter oss också känna oss annorlunda, beroende på vad vi doftar. De gånger jag varit som lyckligast kan jag direkt koppla till en doft. Om det varit med en kärlek, en resa eller en speciell stund där jag kanske bara kopplat av på SPA. Tidigare hade jag ett extremt krävande jobb inom digital marknadsföring och jag reste mycket. Då märkte jag hur jag började betrakta dofter på ett nytt sätt och hur dofter lät mig kliva in i nya roller – eller bara in i nuet. Jag bestämde mig för att ägna min tid åt något värdefullt, som jag mår bra av och som kan hjälpa höja livskvaliteten för andra också.
Hur föddes idén till Sniph?
– Vi insåg hur omständigt det faktiskt är att hitta, prova och köpa rätt parfym. Sällan finns tiden, tusenlapparna eller det tålamod som krävs för att det ska bli en fullträff. Samtidigt upptäcker fler och fler det fina med att matcha doft med stil, humör och tillfälle. Att ha en enda signaturdoft till allt är egentligen väldigt gammaldags – och tråkigt! Lite som att äta tacos varje lunch och middag. Gott, absolut, men hur spännande blir det? Någon måste göra så det blir enklare att upptäcka, prova och förälska sig i nya dofter, utan att det behöver vara svindyrt.
Att ha en enda signaturdoft till allt är egentligen väldigt gammaldags – och tråkigt!
Var det ett självklart kliv i era arbetsliv att våga satsa på er affärsidé?
Lisa: Vi är båda ambitiösa och envisa när vi väl bestämt oss. Men för mig var entreprenörsspåret verkligen inte självklart. Min bild av att driva eget var att det var mycket administration, svårt att sätta gränser och att det, enligt statistiken, i 9 fall av 10 går åt helvete. Så för mig var det länge otänkbart. Men när möjligheten dök upp blev jag för sugen för att låta bli och tänkte ”Vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar, och då får jag väl lösa det i så fall.”
Tara: Jag har alltid varit ganska entreprenöriell av mig och älskar att starta nya projekt och ta risker, jag får någon slags kick av det. Däremot så har jag en enorm respekt för hur svårt det är och vad det krävs för att lyckas med bolagsbygge efter att ha jobbat på flera start-ups tidigare i både upp- och nedgångar. Så när det kom till att ta klivet så handlade det snarare om timing för min del – jag hittade något som jag verkligen ville satsa på och den bästa partnern jag kunde ha vid min sida, så då var det bara att satsa! Jag ser det som att alla erfarenheter är guld värda och att livet är för långt för att inte följa sina drömmar. Går inte den första av någon anledning så kan man alltid ta alla sina lärdomar och fortsätta bygga på dem.
Alla erfarenheter är guld värda och att livet är för långt för att inte följa sina drömmar.
Ni vill uppmuntra människor att experimentera mer med dofter – varför då?
– Forskning visar att dofter påverkar oss mer än vi tror. I olika experiment har man sett att vi blir mer vänliga mot dem vi tycker doftar gott och att människor blir lugna av att lukta på dem de lever ihop med. Man märker att luktsinnet är det kraftfullaste sinnet på det sätt som det återkallar minnen och framkallar alldeles speciella känslor. En viss doft kan lyfta oss när vi behöver det och ta oss långt bort när vi minst anar det. Att bära en viss doft signalerar också något om dig själv till din omgivning.
– Vi har själva märkt skillnad på hur vi känner oss i en ny doft, och inte minst hur andra kan reagera på att man doftar på ett sätt de gillar – eller inte förväntar sig. En doft kan vara världens bästa isbrytare! Det är faktiskt ganska enkelt att känna sig stark, mysig eller rent av snygg genom att välja en doft som får en att känna sig så. Det omständiga är ju bara att ta sig tid och tålamodet att hitta dem som gör att man känner sig just så. Vårt mål är att du ska upptäcka och förälska dig i nya dofter och därigenom också hitta nya sidor hos dig själv, säger Lisa och Tara.