Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

Så många miljoner omsatte Matilda Djerfs företag Djerf Avenue under sitt första år

Pandemin har slagit hårt mot många företag, men ett som tvärtom har gjort succé under 2020 är modellen och entreprenören Matilda Djerfs varumärke Djerf Avenue. Snart stänger de sitt första verksamhetsår – och miljonerna har rullat in.

Foto: djerfavenue.com

Det finns många framgångsfaktorer i Matilda Djerfs företagsbygge. Breakit har gjort en intervju med henne där hon bland annat berättar att hon alltid har velat starta ett eget klädmärke – ett klädmärke som hon kan vara 100 procent stolt för när det kommer till etisk produktion och hållbart material och som går i linje med hennes egna värderingar. En sak som hon gör annorlunda än många av konkurrenterna är att Djerf Avenue är transparenta med hur tillverkningsprocessen går till, vilka portugisiska fabriker de samarbetar med samt sin ambition att minimera spill:

– Det är en självklarhet. Det är klart kunderna ska få se var deras kläder tillverkas och hur det ser ut i fabrikerna. När vi berättar om material och liknande gör vi det dels för att kunderna tycker att det är kul att lära sig, och för att vi vill utbilda om hållbara material, säger Matilda Djerf till Breakit.

Företaget startades i slutet av förra året och redan nu har Djerf Avenue sålt till 77 länder, där Sverige och USA är de största marknaderna. Trots detta har man inte spenderat pengar på marknadsföring eller andra influencers ännu – kanske inte så konstigt med tanke på att Matilda Djerfs eget Instagramkonto i skrivande stund har över 1,3 miljoner följare. Matilda själv berättar för Breakit att de just nu endast satsar på Instagram, där de försöker att bygga ett community med sina kunder och följare:

– Det enda sättet vi når ut är Instagram, vilket jag tror på stenhårt. Det är där man når ut och kommunicerar med sina kunder.

Och framgången på Instagram har inte bara resulterat i många följare: under sitt första verksamhetsår har Djerf Avenue omsatt 17 miljoner kronor och gjort ett resultat på 6 miljoner. Rasmus Johansson, som både är Matilda Djerfs sambo och som har startat bolaget tillsammans med henne, berättar att de under nästa år har som mål att omsätta 40 miljoner kronor. För att nå dit vill de bland annat öppna en pop-up-butik i L.A, samt skapa en lösning för att sluta plaggets livscykel, berättar han för Breakit.

Läs också: Bianca Ingrosso säljer del av Caia Cosmetics – får ut 60 miljoner kronor

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!