Experterna tipsar: Så skräddarsyr du kostymen
Bland ambassader och paradbyggnader ligger en gömd pärla för Stockholms kostymälskare – Atelier Saman Amel. I det lilla showroomet på Engelbrektsgatan tillverkas några av Sveriges mest exklusiva kostymer på beställning. Metro Mode träffar Dag Granath och Saman Amel, partners i företaget och vänner sedan barnsben.
Av. Herman Byström
Redan under gymnasietiden började Saman Amel bemästra hantverket bakom det klassiska modet. Då sydde han handgjorda slipsar som han sedan sålde via nätet till män från hela världen. Samans partner, Dag Granath, blev successivt allt mer involverad och intog så småningom rollen som Art Director.
– Jag och Dag jobbade extra tillsammans på ett modeföretag under gymnasietiden. Vi har varit polare sedan lågstadiet men det var då vi började prata om hur det skulle kunna se ut att dra igång ett eget projekt – idén om ateljén började då utkristallisera sig, säger Saman.
Idag huserar den nyetablerade ateljén i ett kontorskollektiv på Engelbrektsgatan, ett stenkast från Humlegårdsparken. Inredningen är enkel och minimalistisk, istället står kläderna i fokus.
För att beställa en kostym arrangerar man först en konsultation. Där för man en diskussion om vad kunden önskar att göra. Eftersom allt görs på beställning är alternativen många och ofta behövs duons expertis för att peka kunden i rätt riktning.
– Vi tar först mått och skapar en enskild profil för kunden. Sedan kikar vi på tyger och den estetiska utformningen av produkten. Vissa vill vara med och utforma produkten medan andra lutar sig mot vår erfarenhet. Detta tar ofta mellan en och två timmar, säger Saman.
Kläder från Atelier Saman Amel är ingen billig historia. Utgångspriset för att beställa en kostym är cirka 11.000kr – en stor summa för de allra flesta. Dag Granath hävdar dock att man i sammanhanget får en prisvärd produkt då många andra kostymer kostar mycket på grund av varumärket på insidan.
– Det är svårt att tala om priser utan att ställa det i relation till produkten. Vi förstår att det är mycket pengar, men samtidigt måste man förstå vad det är man får för pengarna. Jag tror att det finns många olika motiv att köpa våra produkter. Dels är det många som inte vill handla kläder enligt en ”fast fashion”-modell där man köper något som man senare tröttnar på. Många andra har respekt för hantverket som vi erbjuder, säger han.
Ateljéns typiska estetik är den neapolitanska stilen. Den kan beskrivas som en ledigare form av kostymmode där man tar bort all onödig vaddering för att åstadkomma en så mjuk och följsam silhuett som möjligt. Denna typ av stil har varit på frammarsch de senaste åren och har populariserats av en stark närvaro på sociala medier – och kanske framförallt via branschmässan och utomhuscatwalken Pitti Uomo i Florens.
– Vi har så många kunder som kommer till oss med kavajer som ser ut som rustningar. När de har haft våra grejer på sig en tid på jobbet så märker de att det faktiskt inte behöver vara obekvämt att ha kavaj på sig, säger Saman.
Att vara ung och verksam i kostymbranschen var tidigt ett problem för duon. Saman poängterar dock att de har lärt sig att det kan vara till deras fördel. Dag håller med men understryker att de fortfarande får jobba hårt för att vinna över skeptiker.
– Man borde inte behöva be om ursäkt för det faktum att man är ung, om något borde vi snarare vara stolta över det. Men jag tror helt klart att det är så att vi får jobba lite hårdare för att övertyga folk om att vi är att räkna med, säger han.
När jag frågar dem vart de befinner sig om fem år så är de blygsamma. Men att döma från företagets utveckling hittills verkar de gå en ljus framtid till mötes.
– Vi har våra drömmar absolut, men vi försöker ta en vecka i taget. Vi vill kunna bygga en långsiktigt lönsam verksamhet samtidigt som vi får hålla på med det som vi tycker är allra roligast. Vi är otroligt tacksamma för att ha kommit så här långt och vi tänker fortsätta arbeta hårt för att utvecklas, säger Saman.