Mode

Hallå där, Roland Hjort!

 Style: "3 UMBRELLAS"

 

 
I lördags kammande märket Whyred hem det åtråvärda priset Guldknappen. Idag visar de under modeveckan och i år fyller modehuset 15 år. Vi träffade grundaren Roland Hjort för att diskutera framgången, de 15 åren och skillnaderna på nu och då.
 

 

– Karolina Skoglund
 

 

Hur känns det att fylla 15?
– Tiden har gått väldigt fort men det känns som att det varit en spännande resa. Det är otroligt fint att vi är kvar efter 15 år. Och att vi dessutom är starkare än någonsin nu.
 
 
Vilket är ditt starkaste minne från den här tiden?
– Från starten 1999. När man verkligen såg att vi blev så väl mottagna och fick uppmärksamhet i internationell press, som italienska Vogue. Det är galet att två av jackorna vi gjorde det året fortfarande säljs och dessutom tillhör bästsäljarna.
 
 
Parkasjackor?
– Ja precis (skratt). Man pratar alltid om klassiker men nu är det på riktigt.
 
 
Hur minns du Whyreds första visning?
– Vår absolut första kollektion visade vi i en stor lokal på Kammakargatan. Vi hade hängt upp alla plagg ”i himlen”. Det var någon slags förlossningstema där vi skulle förlösa oss själva.
 
 
Och det första plagget?
– Det var en väldigt, väldigt tunn parkas. Nästan som papper. Så stack det upp ett rött streck ur fickan. Den var väldigt fin. Vi jobbade väldigt mycket med label och i färg då och jag hade hittat ett bra formspråk.
 
 
Vilket plagg är du mest stolt över från dessa 15 år?
– Massor, så klart. Men jag gillar höstens mockaaoufit av jacka och byxor. Den är väldigt fint gjord av mig.
 
 
Vad är den största skillnaden mellan Whyred nu och för 15 år sedan?
– När vi började var vi inte exakt lika skräddade som vi är nu. Annars tycker jag att det vi gör i dag gjorde vi väldigt mycket då.
 
 
Hur kommer det märkas att ni har 15-års jubileum i höst?
– Med happenings och specialplagg. Bland annat ska vi släppa en vinyl och så kommer vi att nylansera klassiska plagg som vi leker med loggan på.

 

 

 

 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!