Att bära en jultröja, som ofta är medvetet ful, blir alltmer populärt i Sverige. Var femte svensk planerar att bära en i jul, visar nya siffror från Klarna. Nedan listar vi våra favoriter!
Konceptet ‘Den Fula Jultröjan’ såg dagens ljus för första gången i USA på 50-talet, men det var under 80-talet som jultröjan växte i popularitet tack vare synlighet i filmer och TV-program. På senare år har fenomenet fått allt större fäste i Sverige – något som både Klarnas julundersökning och Partykungens försäljningsstatistik visar på.
- Hälften (46%) av svenskarna gillar Ugly Christmas Sweaters – vilket är en ökning från 39% julen 2021.
- Var femte svensk (22%) planerar att själv bära en ful jultröja eller något annat roligt klädesplagg.
Mest populär är tröjan bland personer i åldern 18-25 år. Hela 65% i den ålderskategorin uppger i Klarnas undersökning att de gillar fula jultröjor.