Mode

VECKANS STIL: ELIN ALEMDAR

 

Elin Alemdar är grundare till det framgångsrika klädmärket Stylein. För Metro Mode berättar hon om designsuccén och avslöjar sina bästa stiltips.

 

IMG_0086-SS14_Orig_ByMini

 

Vad händer i ditt liv just nu? 

– Just nu präglas mitt liv av en dotter som kom till världen för drygt en vecka sedan. Men annars så har Stylein just visat Fall/Winter 2014 på modeveckan i Stockholm och vi är så stolta för det positiva mottagandet. Vi satsar mer än någonsin på att stärka oss på vår nordiska hemmamarknad och på vår egna online shop.

 

Inget pekfinger, men vad tycker du svenska kvinnor lätt kan ändra på i sin stil?

– Oj, svår fråga. Jag är ju så väldigt emot det där med att tycka till och just peka på rätt och fel. Men om du tvingar mig så skulle jag våga generalisera och säga att vi kanske ibland är lite lata i hur mycket energi och glädje vi ger just i vårt sätt att klä oss. Att slentrian blir vår fiende. Och jag inkluderar lätt mig själv där emellanåt.


Vad inspirerar du mest av just nu?

– Jag är faktiskt mest inspirerad av mitt egna team just nu. Det är så stort att få leda en grupp människor som jag känner ger 100% av sin kreativitet och energi till att skapa Styleins framgång. Jag sätter stor prestige i att ha skapat och leda detta.

 

Ditt stiltips i vardagen för ett stiligare klädval?

– Mitt spontana svar skulle vara något flummigt i stil med att plocka fram den ”inre stiligheten” men jag vet inte om det är svårt att förstå min poäng. Jag menar att jag tycker verkligen att alla har något vackert i sig själva och sin personlighet och i det sammanhanget så kommer själva kläderna sekundärt.

 

Vilket tycker du är bästa plagget investera i, i vår?

– Vår svarta vårkappa i lyocell som är en klassisk Stylein rock. Den är så fin att bära både inomhus men även med något varmare under för att bära utomhus när vårsolen äntligen kommer fram.

 

Hur ser framtagandet av en kollektion ut för dig från idéer till att plaggen landar i butik?

– Startskottet av en ny kollektion börjar med att jag presenterar ett första utdrag av förslag på tema och influenser, för min designer i teamet. Detta tema kan vara något som inspirerat mig på senaste tiden, något som legat och grott inne i mina tankar och äntligen vill få komma ut och skapa en grund för en ny kollektion. Sedan följer ett djupare research arbete för oss där vi grottar ner oss i temat. Nästa steg är en del workshops och konstruktionsarbete med vår ateljé för att skapa nya intressanta silhuetter och detaljer. Tillslut gör vi ett urval på skisser och mönster skapas och detta leder i sin tur till att  säljprover tas fram via våra leverantörer. När dessa är hemma skapas showpieces och tillslut presenterar vi en hel kollektion för press och inköpare. Där tar vår säljare vid och visar kollektionen för våra kunder och säljer så att det ryker förhoppningsvis. Som sista kuggen i hjulet ser vår produktionschef till så att order läggs för produktionen. Vår logistikansvarig ser därefter till att hämta hem leveranser och att distributionen av dessa sker smidigt till alla våra kunder runt om i världen. Totalt är det ett teamwork där allas roller är extremt viktiga för att vi skall bli framgångsrika med Stylein.

 

Bar rygg eller djupt V-ringat?

– Oj, svår en. Jag har alltid designat mycket med fokus på ryggen, så det får nog bli bar rygg. Även om vi just denna säsongen visade en hel del djupa V-ringningar.

 

– Martin Hansson

Foto. Mini Gemoll

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!