Lovisa Burfitts namn är synonymt med modeillustrationer och de syns över hela världen. I juni är hon aktuell med en egendesignad Glossybox. Metro Mode passade på att ställa konstnären och illustratören några snabba frågor.
Berätta om samarbetet med Glossybox?
– Glossybox är som drömmar i en ask. Jag gillar känslan som Glossybox ger prenumeranterna, den starka passionen och nyfikenheten. Det är ett roligt koncept som känns “glossy” och jag gärna ville vara en del av. Namnet Glossybox gav mig direkt bilden av röda läppar. Jag försökte tillföra en typisk Lovisa-illustration, endast svart med någon färgdetalj på boxen.
Vad inspireras du mest av just nu?
– Jag lyssnar mycket på musik när jag ritar, det blir nästan som att jag går in i en musikvideo och ger ett soundtrack till varje illustration. Senaste tiden när jag illustrerat har jag lyssnat på ljuva toner av First Aid Kit, Ane Brun och Laura Marling.
Om man vill lyckas inom designbranschen; vilka är dina bästa tips?
– Hitta din passion, använd magkänslan och följ ditt hjärta. Det är ryggraden i entreprenörskap som behövs för att du ska orka kämpa mot dina mål och drömmar.
– Från nya i branschen får jag ofta frågan ”Hur får jag många jobb?”, det tycker jag är bakvänt. En viktigare fråga är ”Hur får jag inspiration?”, Du ska inte tappa fokus. Självklart bör du tänka företagsamt, men lyssna till ditt inre i första hand.
– Livet är som en bergochdalbana med både upp- och nerförsbackar. Efter uppförsbacke kommer nedförsbacke, efter nej kommer ja.
Hur ser framtiden ut för dig nu?
– Jag hänger mest med vår son på sju månader och har det rätt skönt. Sommaren är här i Provence, där jag bor, och det finns så många bra utflykter att göra häromkring.
– Martin Hansson
Foto. Press