5 beteenden som irriterar kabinpersonalen under flygresan
Det här med vett och etikett är något som vissa verkar ha dålig koll på, inte minst i samband med flygresor. Här är fem saker du aldrig bör göra – såvida du inte vill irritera kabinpersonalen.
Hur mycket kan man egentligen bre ut sig under flygresan? Och på vilka sätt är det inte okej att påkalla flygvärdens eller flygvärdinnans uppmärksamhet? Enligt Livsstil är följande fem saker vanligt återkommande irritationsmoment för kabinpersonal.
1. Att inte vara uppmärksam under servering
Om man har på sig brusreducerande hörlurar och varken ser eller hör när kabinpersonalen går förbi med serveringsvagnen får man skylla sig själv, enligt pursern Caroline (som egentligen heter något annat):
“Efteråt kan den här personen vara galet arg över att ha blivit ‘ignorerad’, trots att vi har försökt få kontakt flera gånger”, säger hon.
2. Att inte fälla upp sitt ryggstöd under matserveringen
“Det är så otroligt hänsynslöst mot den passagerare som sitter på sätet bakom”, säger Caroline. “Bara för att stolen är fällbar betyder det inte att det är okej att göra det extra obekvämt för någon annan.”
3. Att sätta upp sina fötter mot armstödet framför
Något som inte går hem hos varken medpassagerare eller kabinpersonal är gränslösa beteenden som att klippa naglarna under flygresan, eller att placera sina fötter mot armstödet framför:
“Hur kul är det för den som sitter framför dig att känna lukten av dina svettiga strumpor?”, påpekar Caroline.
4. Oartigt påkallande av uppmärksamhet
Stewern Anna (även detta är ett fingerat namn) menar att vissa passagerare behöver jobba på sitt sätt att ta kontakt med kabinpersonalen – särskilt de som använder olämplig beröring:
“Det händer också ofta att jag får ett pekfinger i midjan av någon som vill påkalla min uppmärksamhet”, berättar hon.
5. Att inte respektera kabinpersonalens pauser
Slutligen är det viktigt att hålla i åtanke att även kabinpersonal är människor. Det är till exempel inte okej att inte respektera personalens pauser under längre resor:
“Vi ska vara tillgängliga precis hela tiden och får inte ha mänskliga behov”, säger Anna. “Under långflygningar annonserar vi: ‘Nu har vi en kortare matrast och kommer därför att ta en liten paus i serveringen ombord’. Ändå dyker det alltid upp någon gubbe som drar isär draperiet och kräver en konjak. Vad är det med medelålders män?”