6 anledningar till varför din syster gör dig till en bättre människa – enligt forskning
Att ha en syster handlar om så mycket mer än att dela barndomsminnen, familjemiddagar och garderober. Forskning visar faktiskt att systrar kan ha en oväntat stor påverkan på både vår personlighet, vår psykiska hälsa och hur vi fungerar i relationer med andra människor.

Och även om syskonrelationer förstås kan innehålla både bråk, irritation och konkurrens verkar forskare vara överens om en sak: att växa upp med en syster kan ge flera långsiktiga fördelar genom livet.
Mother.ly har samlat flera studier på ämnet och intervjuat experter, bland annat Alex Jensen, assisterande professor vid School of Family Life på Brigham Young University. Enligt honom spelar systrar en viktig roll i hur vi utvecklar våra sociala och emotionella färdigheter.
– Systrar hjälper sina syskon att utveckla social kompetens, som kommunikation och förmågan att kompromissa och förhandla. Även mindre konflikter mellan syskon kan faktiskt bidra till en hälsosam utveckling, säger Jensen.
Här är sex vetenskapligt bevisade anledningar till varför det kan vara så bra att ha en syster.
1. Du får en boost för den mentala hälsan
En studie publicerad i Journal of Family Psychology visade att personer som växt upp med systrar ofta hade bättre självkänsla och psykiskt välmående än de som inte hade det.
Forskarna bakom studien, som genomfördes vid Brigham Young University, såg att systrar kunde hjälpa sina syskon att känna sig mindre ensamma, mindre skuldtyngda och mer trygga i sig själva.
– Det här tyder på att systrar spelar en viktig roll för positiv mental hälsa. Senare i livet är det dessutom ofta systrar som håller ihop familjen och ser till att relationerna fortsätter, även när föräldrarna inte längre finns kvar, säger Alex Jensen.
2. Du blir mer omtänksam och generös
Samma forskning visade också att människor med systrar ofta utvecklar starkare känsla för empati, omtanke och generositet.
När systrar visar kärlek, stöd och tillgivenhet skapas positiva sociala beteenden som påverkar hela familjedynamiken. Forskarna menar till och med att effekten av ett nära syskonband ibland kan vara starkare än påverkan från föräldrarelationer.
Kort sagt: systrar verkar göra oss lite snällare.
3. Du lär dig hantera konflikter bättre
Har du vuxit upp med en storasyster som aldrig gav sig i ett bråk? Då har du kanske samtidigt fått en oväntad utbildning i konfliktlösning.
Jeffrey Kluger, författare till boken The Sibling Effect, menar att syskonrelationer hjälper oss att öva på allt från argumentation till kompromisser och känsloreglering.
En äldre syster kan lära sina syskon att stå upp för sig själva och navigera konflikter, medan en yngre syster ofta kan utveckla ens förmåga att vara beskyddande, empatisk och hjälpsam.
Syskonrelationen blir helt enkelt en träningsplats för relationer senare i livet.
4. Du blir bättre på att kommunicera
Flera studier visar att personer som vuxit upp med systrar ofta är bättre på kommunikation och relationer även utanför familjen.
Exempelvis har forskning visat att män med systrar ofta har lättare att kommunicera med kvinnor jämfört med män som bara vuxit upp med bröder eller som ensambarn. Detsamma gäller åt andra hållet.
Att växa upp nära någon av motsatt kön verkar helt enkelt bidra till större förståelse, bättre social förmåga och lättare kommunikation senare i livet.
5. Du blir mer självständig och ambitiös
En brittisk studie från 2009 visade att personer som växt upp med minst en syster ofta var mer beslutsamma, självständiga och målinriktade än personer som bara hade bröder.
En av forskarna bakom studien, Tony Cassidy vid University of Ulster, menade att systrar kan bidra till en miljö där självständighet och prestation uppmuntras på ett positivt sätt.
– Det verkar finnas en drivkraft i familjer med tjejer som uppmuntrar människor att prestera, sätta mål och utvecklas, förklarade han.
6. Du har lättare att hitta känslomässig balans
I samma studie såg forskarna också att personer med systrar ofta hade lättare att hantera stress och hitta känslomässig balans i livet.
En möjlig förklaring är att systrar generellt uppmuntrar mer öppna samtal om känslor och relationer, vilket kan skapa ett tryggare och mer kommunikativt familjeklimat.
Tony Cassidy menade att just det känslomässiga uttrycket spelar en avgörande roll för vår psykiska hälsa.
– Kvinnor är ofta bättre på att öppna upp kommunikationskanaler inom familjen och skapa en miljö där känslor får ta plats, sa han i en intervju med Daily Mail.
Syskonrelationer som följer oss genom livet
Även om ingen relation är perfekt verkar forskningen tydligt visa att syskon – och särskilt systrar – kan påverka oss långt mer än vi tror. De lär oss att samarbeta, lösa konflikter, visa omtanke och finnas där för andra människor.
Och kanske är det just därför relationen till en syster ofta känns så speciell. För oavsett hur många gånger man bråkat om badrumstid, kläder eller vem som fick sista pizzabiten, finns det ofta en trygghet där som består genom hela livet.
Läs även:
Äldst, yngst eller mitt i mellan? Det här säger din plats i syskonskaran om dig!
Forskning: Yngsta syskonet är det roligaste!
Forskning: Syskon är bra för hälsan, vikten och själen.
10 fina saker att säga till din syster på Alla systrars dag!