H&M har meddelat att man stänger sin flaggskeppsbutik på Hamngatan i centrala Stockholm. Butiken har legat där i 40 år. Bakom beslutet ligger ett ändrat köpbeteende hos kunderna och att handeln blivit mer digital.
Butiken som nu slår igen är om 3 våningar och på totalt 4.500 kvm. I september rapporterades det att ytterligare 8 butiker inom H&M gruppen skulle stänga. Bland annat i Umeå, Mörby, Kristinehamn, Kiruna, Helsingborg och på Lidingö, och nu är det alltså dags för ytterligare en butik att bomma igen.
– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare. Den butiken har betytt mycket för oss” säger H&Ms Sverigechef Filip Ekvall till Dagens Industri.
Anledningen till att man avvecklar butiken är det förändrade kundbeendet i och med digitaliseringen.
– Det man kunde se redan innan pandemin var att digitalisering har satt en helt ny prägel på handeln. Det stora är egentligen att man kan följa kunden på ett helt annat sätt med hjälp av data. På så sätt kan man får ett mycket större kundefokus, och det hart alltid varit kärnan i allt, säger Filip Ekvall till Dagens Industri.