Nöje

Kenza avslöjar saftiga lönen per inlägg på Instagram

Hur mycket tjänar egentligen influerare på sina reklamsamarbeten på sociala medier? Nu avslöjar Kenza Zouiten Subosic hur mycket hon kan få för ett enda inlägg på Instagram – och det är verkligen imponerande!

Foto: Instagram @kenzas

Att influerare kan tjäna ordentligt med pengar på reklamsamarbeten är ingen hemlighet. För att komma upp i stora summor krävs dock en rejäl följarskara, något i högsta grad gäller Kenza Zouiten Subosic.

Tar hundratusentals kronor för ett inlägg

Redan som tonåring startade Zouiten Subosic sin blogg “Kenzas”. Idag räknas hon till en av våra första stora bloggare och har 1,8 följare på Instagram. För några år sedan startade hon dessutom ett eget hårvårdsmärke: The Every.

Med sina många följare är det inte konstigt att Kenza drar in en hel del pengar på reklamsamarbeten. I podcasten Mer än bara morsa!, som influencern driver tillsammans med Ines Kokic, avslöjar hon vilka summor det rör sig om – och hur det hela går till:

“Det man vill är ju att ett företag ska boka fler än ett nedslag, till exempel ett årskontrakt och att man då har ett nedslag varje månad, det är ju verkligen drömmen”, säger hon.

Zouiten Subosic förklarar vidare att man även kan tjäna pengar på bildrättigheter – om ens bilder används i marknadsföring genererar även detta pengar.

Hur mycket kan man då tjäna på ett inlägg? Kokic, som har nästan 250 000 följare på Instagram, avslöjar att hon som mest har tagit 40-45 000 kronor för ett enskilt inlägg.

För Kenza är maxsumman ännu högre:

“200 000 för en post. Det är väl typ lite där mina priser ligger, mellan 100 000 och 200 000 beroende på hur mycket de bokar. Ju mer man bokar desto mer rabatt får man”, säger hon. “Och det är helt sinnesjuka pengar, men de får ju det de betalar för. De når ju ut till extremt många.”

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!