På Instagram har Kim Kardashian över 111 miljoner följare – vilket gör det till en idealisk plats att nå ut med reklam. Därför är många fans och kändisar besvikna när Kim valde att marknadsföra en “bantningsklubba”. En av de som säger ifrån är superentreprenören Kenza Zouiten.
Foto: Instagram/@kenzas, @kimkardashian
För några dagar sedan la Kim Kardashian upp ett reklaminlägg om en klubba som sägs hämma aptiten. Inlägget fick enorm kritik och många kritiserade Kim för att hon valde att marknadsföra klubban på hennes plattform. Sveriges blogg-drottning Kenza var tydlig med att visa vad hon tycker om inlägget och kommenterade “This is sick” med en tillhörande illamående-emoji.
En annan skriver: “Jag brukar aldrig kommentera sociala medier-konton men eftersom jag jobbar inom sjukvården får jag se så många unga tjejer som lider av ätstörningar. Det här är vad som bidrar till det problemet. Reklam som denna.”
En debatt har skapats och mycket kritik har även riktas till Kim på Twitter.
No. Fuck off. No. You terrible and toxic influence on young girls. I admire their mother’s branding capabilities, she is an exploitative but innovative genius, however this family makes me feel actual despair over what women are reduced to. ☹️ pic.twitter.com/zDPN1T8sBM
— Jameela Jamil (@jameelajamil) 16 maj 2018
Inlägget på Kims Instagram är nu uppdaterat – reklamtexten är borttagen och har blivit ersatt med en klubb-emoji. Kim Kardashian har dock ännu inte svarat på kritiken.