instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Modekedjorna börjar ta betalt för sina plastpåsar – initiativet är det bästa på länge

Av:

Det kan inte ha undgått någon att vår stora konsumtion av plast har negativ påverkan på miljön, naturen, djuren och oss människor. Vi måste helt enkelt plastbanta. Kedjorna H&M, KappAhl och Lindex lanserar därför initiativet One Bag Habit och kommer börja ta betalt för alla bärkassar. Samtidigt tar Indiska ytterligare ett steg i kampen mot plastkonsumtionen.

Foto: Disney/En shopaholics bekännelser (2008)

Plast är energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Lägg till att det tar 400 år för naturen att bryta ned en plastpåse och att den under tiden gör skada i näringskedjan, för både djur och människor. I kampen mot plasten lanserar kedjorna H&M, KappAhl och Lindex initiativet One Bag Habit, skriver de i ett pressmeddelande. Det innebär att alla företag som hakar på initiativet kommer ta betalt för sina bärkassar från och med den första juni.

Kedjorna hoppas kunna öka medvetenheten om plastens negativa påverkan och överskottet från påsförsäljningen ska gå till ändamål som driver hållbar utveckling.

”Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet”, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

One Bag Habit börjar i Sverige men de hoppas kunna utöka initiativet till andra länder. Initiativet har sin grund i ett kommande EU-direktiv om att minska förbrukningen av plastpåsar. De tre modekedjorna är inte de enda som tar upp fajten mot plasten. Exempelvis har Indiska tagit betalt för sina plastpåsar i två år och tar nu ytterligare ett steg. Inom kort börjar de med Borrow Bag, att man kan låna en tygkasse i ekologisk bomull, som man senare lämnar tillbaka till butiken. Plastkassarna kommer finnas kvar för den som vill köpa sin påse.

“Tanken med Borrow Bag är att bryta omedvetna konsumtionsmönster och i dess ställe etablera en ‘re-use kultur’. Det handlar om att skapa ett mind set där vi alla bidrar till en hållbar miljö. Små medel ger stora effekter om vi gör det tillsammans” säger Maria Elfors, hållbarhetschef på Indiska, i ett pressmeddelande.

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår