instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Pengar, sociala medier och mode – så blir ditt 2020!

Av: Metro Mode

Vi är vana att titta i stjärnorna för att sia om hur den kommande veckan, månaden eller året kommer att vara, men varför inte ta en titt även på hur forskare, researchers och experter tror att ditt 2020 kommer att bli? Vi gjorde just det och fann 7 saker som sannolikt kommer att ske under året.

Foto: Instagram @darjabarannik @thestreetpie

1. Du kommer att spendera mindre pengar

Enligt Konjunkturinstitutet är privatpersoner mindre optimistiska till hushållets ekonomi under 2020, något som de menar har att göra med att många verkar ha pessimistiska förväntningar på hur den svenska ekonomin kommer att utvecklas under året. Oavsett hur konjunkturen kommer att se ut under 2020 gör alltså våran negativa bild av att det kan, eller kommer, bli tuffare tider att vi blir mer dämpade än tidigare.

2. Du kommer att spara mer än tidigare 

Samma myndighet skriver också att ovanligt många svenska hushåll uppger att de sparar i nuläget samt att de är mer positiva till att spara.

3. Du kommer se större variation på influencers i dina sociala medier – och använda annat än bara Instagram i större utsträckning

Hos Forbes skriver Ismael El Qudsi, vd för socialpubli.com, att marknadsförare världen över nu börjar inse att influencers kommer i alla olika former, och att de kan vara allt från megakändis-influencers till mikro- och nano-influencers med bara några tusen följare. Han menar också att Instagram kommer att utmanas som den största plattformen för influencers, inte minst av TikTok som har över 500 miljoner aktiva användare varje månad. Dessutom menar både han och Reuters att ljud kommer att spela en större roll under 2020, inte minst i form av podcasts men också att skrivet material på olika sätt kan komma att göras om till ljudform.

4. Du kommer att se mer av artificiell intelligens (AI) i din vardag

Såväl LinkedIn som Reuters lyfter fram AI som en av de störst växande trenderna under det kommande året. De förstnämnda menar att det ofta talas om AI som något teoreriskt som antingen kommer att göra oss alla arbetslösa eller ge oss förutsättningar för ett bättre samhälle, men att det i själva verket är något som redan idag påverkar oss. AI spelar redan idag en stor roll inom IT- och mjukvarubranschen, vars produkter så gott som alla av oss använder oss av på ett eller annat sätt. Men vad många av oss inte tänker på att den används i allt större utsträckning även inom utbildning, medier och mat- och dryckesservering (tänk bara på butikens självscanning eller hamburgerrestaurangernas skärmar man kan beställa från).

5. Du kommer troligtvis att handla mat på ett annat sätt

Nyligen beslutade Riksdagen att införa en skatt på plastpåsar i dagligvaruhandeln, något som redan skett i exempelvis klädbutiker och som fått många kedjor att numera ta ut en avgift om du vill ha en påse att bära hem det du köpt i. Från och med 1 maj tas en punktskatt ut även på plastpåsar i matbutikerna, närmare bestämt 3 kronor per bärkasse i plast och 30 öre per liten genomskinlig påse som ofta finns i butiken, skriver Svensk Handel.

6. Du kommer att få större utdelning för dina ansträngningar än i många andra länder

När World Economic Forum tittar på så kallad social rörlighet, som de kortfattat beskriver som ett barns möjlighet att få ett bättre liv än sina föräldrar, hamnar Sverige på fjärde plats i världen, efter Danmark, Norge och Finland. De skriver att det endast finns ett fåtal nationer som har förutsättningar för att fostra social rörlighet, däribland dessa länder. De menar att en individs bristande möjligheter att “klättra” i samhällsklasserna är ett stort problem för individen, men också för samhället och ekonomin. Men om du jobbar hårt och anstränger dig så har du alltså större chanser att få något tillbaka (även om det inte är givet och inte säkert sker under så kort tid) än om du skulle bo i ett annat land.

7. Du kommer att shoppa mer second hand

Under 2019 hade svenska Tradera sitt bästa år någonsin när de för första gången sålde över 10 miljoner varor. Deras näst största kategori är just nu inredning, efter kläder. Även Veckans Affärer skriver om hur handeln med second hand-kläder ökar; bland annat citerar man CNBC som spår att hela 13 procent av kläderna i kvinnors garderober att vara begagnade år 2028, och att second hand-marknaden i USA då kommer att vara mer värd än snabbmodemarknaden (64 miljarder dollar respektive 44 miljarder dollar).

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår