instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Pressbyrån lanserar Lusseballen – uppmärksammar prostatacancer

Av: Metro Mode

November är den månad på året när kampen mot prostatacancer uppmärksammas lite extra. Pressbyråns populära – och mycket viktiga – lussebulle är därför tillbaka. Lusseballen finns nu att köpa på kedjans samtliga butiker över hela Sverige. Pressbyrån utvecklar också initiativet genom att erbjuda gratis testning i butik i samarbete med Capio. 

Foto: Pressbyrån

Prostatacancer drabbar över 10 000 män per år och är Sveriges vanligaste cancerform. För att uppmärksamma frågan och vikten av testning lanserade Pressbyrån Lusseballen på utvalda butiker förra året. Nu fortsätter Pressbyrån sitt samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen och lanserar den omtalade bullen på alla Pressbyrån-butiker i hela landet. De börjar säljas från och med den 13 november.

Testa ballen i butik

Under vecka 46 kan alla besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av kvalificerad personal från Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.

– Jag får ofta frågan om vad man kan göra för att förebygga prostatacancer. Det enda sättet är att hålla koll på om man har ett förhöjt PSA-värde, som kan tyda på prostatacancer. Ta ett PSA-prov på din vårdcentral eller kom förbi oss på Pressbyrån, uppmanar Martin Bergman, urolog på Capio Urokirurgiskt Centrum i Stockholm.

Tre korta om prostatacancer:

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår