Foto: Snapchat-Twitter
Det händer mycket kring Snapchat nu för tiden. Man kan vänta sig nya filter och funktioner nästan varje gång man öppnar appen. Nu har Snapchatgänget tagit det hela ytterligare ett steg längre och introducerar videoinspelningsglasögon aka Spectacles!
I somras fick media syn på Snapchat-grundaren Evan Spiegel i vad som såg ut att vara en prototyp av ett par glasögon med inbyggda kameralinser. Spekulationer kring om Snapchat hade något nytt i kikarn var därefter i full gång. Nu några månader senare har vi fått det bekräftat genom att Business Insider fått tillgång till en video där Snapchat gör sin första reklam för sina så kallade Spectacles.
Glasögonen fungerar som så att man trycker på en liten knapp på sidan av glasögonen för att spela in. Klippen kan vara högst tio sekunder långa, precis som det är just nu i appen, och kommer automatiskt att laddas upp på din Snapchat via Bluetoothfunktionen. Den stora skillnaden är att videon du spelar in med Spectacles kommer kunna filmas i 115 graders vinkel, vilket är betydligt bredare än den du spelar in med Iphone-kameran. Videoklippet kommer alltså bli cirkelformad.
Spectacles kommer att finnas i färgerna svart, grönblå och korall och kommer kosta runt 129 dollar alltså cirka 1100 kronor. Dock kommer de i en begränsad upplaga så det gäller att vara snabb som (glas)ögat!
I samband med de nya glasögonen byter företaget alltså också namn till Snap, Inc. Det är som sagt mycket som händer i snapsvängen nu, så håll i er!