Vägen till vigseln: Så styr du upp tidernas bästa bröllopsfest
I artikelserien ”vägen till vigseln” kan ni följa Metro Modes redaktionschef, Cassandra Lundgren genom alla förberedelser – i jakten på drömbröllopet. Varje vecka bjuder hon på värdefulla tips och trix som du kommer att ha nytta av, hur din stora dag än ser ut! Den här veckan listar hon tipsen som tar bröllopsfesten till en ny nivå.
1. Sätt ribban med inbjudan
Låt inbjudan skvallra om festen som väntar genom att bygga upp stämningen redan vid första anblick. Här delar Cassandra med sig av ett exempel. “Vi ska gifta oss i Frankrike och valde därför att skicka ut ett “pass” till gästerna. Där blev de uppmanade till att gå in på en hemsida som vi snickrat ihop där bilder från slottet i Frankrike spelas upp tillsammans med en gammal fransk melodi.”
2. Tänk till vid bordsplaceringen
Bordsplaceringen bör inte göras på en handvändning utan kräver tid för bästa möjliga resultat. Vill ni att gästerna ska lära känna varandra så placera dem bredvid någon de inte träffat tidigare, som ni tror att de kan ha en rolig kväll tillsammans med. Du kan ändå välja att placera respektive i närheten av varandra. Tror ni att det blir roligare om gäster som känner varandra sedan tidigare sitter ihop så går det lika bra. Det viktiga är att ni ger det en tanke, det kan nämligen göra stor skillnad på festen.
3. Gör ett tidsschema – och följ det
Det kanske låter överdrivet men faktum är att alla bra bröllopsfester består av mycket planering, tydliga to do-listor och ett överskådligt tidsschema dagen till ära. Där bör all information ni/era världar/toastmasters behöver för att ha koll på vad som händer härnäst under dagen och kvällen. Finns det luckor med dö-tid så försök att minimera dem så gott det går. En annan sak som bör stå med i tidsschemat är to dos samt eventuell transport under dagen.
4. Fokus på mat & dryck
God mat och dryck väcker smaklökarna till liv och skapar direkt ett naturligt samtalsämne. Med det sagt behöver maten inte serveras a la cart utan en buffé går minst lika bra. Det viktiga när det kommer till mat och dryck är att ni testat maten ni ska servera och även matchat den till drycken som serveras. Låt heller inte gästerna vara hungriga, utan planera in små välkomst-snittar eller annat tilltugg de kan mumsa på innan/efter vigseln om det dröjer till middagen.
5. Tänk personligt
Det är er bröllopsfest så låt just era personligheter lysa igenom i allt från maten till drycken, dukningen och dekoren. Älskar ni båda asian fushion så varför inte låta bröllopsmenyn bestå av sådan mat? Allt som får bröllopet att skrika just Er är rätt väg att gå.
6. Dekorera mera
Ett tema på festen gör allt vad dekor heter så mycket enklare. Är ditt tema sommarfest så är naturliga inslag vilda sommarblommor, björkris, linnedukar, grillat, jordgubbar och rosé.
7. Sätt stämning i lokalen
Rätt typ av belysning sätter stämningen i lokalen på ett kick. Ljusslingor i taket skapar en känsla av rymd, saga och mystik – något som är klippt och skuret för ett magiskt bröllop. Levande ljus skapar stämning vid borden och vill du inte ha “riktiga” ljus på grund av brandrisken så finns det flera batteridrivna modeller att välja bland.
8. Väv in överraskningsmoment
Vi människor älskar att överraskas av någonting oväntat när det kommer till fest. Om det är en hemsnickrad musikvideo som ni som brudpar med glimten i ögat satt ihop, eller om det är en komiker som kommer in och drar en stand up utan förvarning – bestämmer ni såklart själva. Överraskningsmomentet kan göras hur litet eller stort som helst beroende på budget. Låt kreativiteten flöda!
9. Glöm inte musiken
Du har säkert världens bästa (och kanske smalaste?) musiksmak som du mer än gärna lyssnar på till vardags, men låt den musiklistan stanna hemma på bröllopsfesten. Låt musiken framkalla härliga minnen och glada miner snarare än att ingen känner igen det som spelas. Igenkänning är nämligen bästa upplägget för dans!
Metro Mode-redaktionen delar med sig av sina bästa tips för en lyckad bröllopsfest!
Lisa Dahlgren, vikarierande Teamledare
”Mitt bästa festtips är att planera en massa aktiviteter, alltså MASSOR. Det värsta jag vet är när det är en fest där det blir mycket dö-tid och där det inte händer så mycket. De bästa festerna jag varit på har det hänt saker nästan hela tiden. Behöver inte vara stora saker, men det kan vara allt från en tipspromenad till ett bingo. Litet som stort. Planera också för mer än vad du tror att ni kommer hinna med. Då har du aktiviteter att ta till om du märker att det blir tid över. Var heller inte rädd för att stryka aktiviteter om du känner att det blir får många.”
Malin Wasström, projektledare
“Låt gästerna köra mingel-bingo i väntan på att brudparet ska anlända till festen. Gör bingo-brickor där ni skriver rolig info om gästerna som är på plats, exempelvis “Talar flytande italienska”, “Har en tatuering” eller “Har varit med i en matlagningstävling”. Infon kan passa in på en eller flera av gästerna och bingon går ut på att man (om man hittar en person som stämmer in på beskrivningen) ska skriva personens namn i rutan. Sedan är det bara att ge sig ut på jakt efter fler namn. Perfekt lek för att få igång minglet och låta gästerna lära känna varandra!”
Alexia Karanatsiou, reporter
“Mitt bästa tips är att bjuda på välkomstdrinkar och tilltugg – det finns ingenting värre än att vara på en fest där det inte bjuds på något från start. Och mellan vigseln och bröllopsmiddagen kan det ta tid… Att se till att gästerna är mätta och belåtna är alltid ett gott tecken på en lyckad fest! Sen är det ett måste att ha styrt upp en bra playlist med bra låtar (eller kanske anlita en DJ) som får gästerna att komma i stämning och som får de att vilja dansa!”
Olivia Magnusson, praktikant
“Det är minst lika viktigt att planera in aktiviteter mellan punkterna på schemat som att planera huvudaktiviteterna. Förbered lekar där gästerna kan lära känna varandra och lekar som skapar cirkulation – bidrar till ett härligt mingel.”
Matilda Törnkvist, vikarierande Sociala Medier-manager
“Låt oväntade saker hända under bröllopsfesten! Att ha en lång middag är supertrevligt men blir ännu trevligare om det händer saker under tiden tycker jag! För samman folk genom lekar eller på annat sätt. Gör något unikt eller speciellt, på så sätt kommer alla minnas ditt bröllop. Exempel: Ha en fotovägg där gästerna får fotas och sedan hänga upp på en vägg! Superkul för alla att se varandra och kul minne!”
Foto: Unsplash