Zara bojkottas – kampanj tolkas som hån mot Gazas befolkning
Under måndagen tog klädkedjan Zara bort en marknadsföringskampanj för en ny kollektion, detta efter att uppmaningar till bojkott av företaget fått stor spridning på sociala medier.
Efter endast några dagar på hemsidans förstasida tog Zara bort marknadsföringskampanjen för en ny kollektion, detta då många uppfattat bilderna som en referens till det palestinska folkets lidande i Gaza.
Uppmanade till bojkott
Vissa inslag i kampanjbilderna, däribland mannekänger som saknar kroppsdelar, statyer inlindade i vita tygstycken, och en kartongbit vars konturer påminner om Gazas, har tolkats som en anspelning på Israels attacker mot Gaza under de senaste två månaderna – attacker som har krävt minst 17 487 personers liv (baserat på uppgifter från Gazas hälsoministerium, enligt Reuters).
Kampanjen togs bort efter att många användare uttryckt sin ilska på Zaras officiella Instagram-konto och uppmanat till bojkott av kedjan. Samtidigt trendade hashtaggen #BoycottZara” på X, tidigare Twitter.
Nekar till anklagelserna
Efter att de kritiserade kampanjbilderna tagits ner från Zaras hemsida publicerade företaget ett inlägg på Instagram där de tillbakavisade anklagelserna om att bilderna skulle ha något att göra med Gaza.
I inlägget skriver Zara att kampanjen skapades i juli och fotograferades i september, och att bilderna föreställer “ofärdiga skulpturer”.
Texten avslutas:
“Tyvärr kände en del kunder sig kränkta av dessa bilder, som nu har tagits bort, och såg i dem något långt ifrån vad som var tänkt när de skapades. Zara beklagar det missförståndet och vi bekräftar vår djupa respekt för alla.”
Ett flertal användare tycks dock anse att ursäkten är otillräcklig:
“Så ni säger att ingen på hela företaget var kapabel att tänka att det här inte var passande över huvud taget? Ni förtjänar den här bojkotten”, lyder en kommentar.
“Det finns ingen empati i den här ursäkten. Även om er kampanj fotades tidigare i år skulle den aldrig ha publicerats med tanke på vad som pågår i världen. Det är okänsligt och den här ursäkten har ingen sympati som helst med det pågående folkmordet på palestinier”, skriver en annan person.
Inte första gången Zara kritiseras
I samband med att den nya kampanjen uppmärksammades belystes en äldre nyhet på sociala medier: 2021 riktades kritik mot Zara efter att dess chefdesigner för damkläder, Vanessa Perilman, hade skickat kontroversiella meddelanden till den palestinska modellen Qaher Harhash on Instagram.
Enligt CNN skickade Perilman ett DM till Harhash efter att denne publicerat ett inlägg där han uttryckte sitt stöd för Palestina:
“Om ditt folk var utbildat hade de kanske inte sprängt de sjukhus och skolor som Israel hjälpt till att betala för i Gaza”, löd meddelandet enligt en skärmdump. “Israeler lär inte barn att hata eller kasta stenar på soldater, som ditt folk gör.”
Efter att Harhash offentliggjort meddelandena bad Perilman om ursäkt.
Även Starbucks och MacDonalds bojkottas
Zara är endast ett av en mängd företag som har bojkottats på senare tid på grund av Israels attacker mot Gaza.
Enligt Bloomberg avtog Starbucks försäljningssiffror “väsentligt” under november, en period då uppmaningar om bojkott av kedjan fick stor spridning på sociala medier. Användare uppmanade till bojkott av företaget efter att det stämt sina anställdas fackförening, detta på grund av ett inlägg på sociala medier där fackföreningen uttryckt sitt stöd för Palestina.
Även MacDonalds har bojkottats av många sedan det framkommit att dess Israeliska restauranger gett gratis måltider till landets militär. I oktober skrev israeliska MacDonalds på sina social media-konton att man hade gett tusentals gratis måltider till personal i Israels försvarsmakt, detta enligt Reuters.