Handblåsta lyx av Sveriges äldsta och mest prestigefyllda glasbruk Kosta Boda, djupa och unika dofter som sträcker sig långt bort från Skandinaviens enkla och polerade linjer och 50 ml som kostar från 10 000 kronor upp – parfymmärket Agoniste är det Skandinaviska märket som förför oss.
Av. CAROLINE SANDSTRÖM
Det Skandinaviska parfymmärket Agoniste grundades 2008 av Niclas Lydeen och Christine Gustafsson som båda har en bakgrund inom mode och visuell kommunikation. Idén till märket skapades när de insåg att de ville kombinera den osynliga sensualiteten i en doft med skulpterade förpackningar där man skapar ett annat bildspråk som skapar en multi-sensorisk upplevelse. Glasskulpturerna är individuellt handblåsta av den prisbelönta glaskonstnären Åsa Jungnelius vid Sveriges äldsta och mest prestigefyllda glasbruk, Kosta Boda. Varje glasskulptur, som du tack och lov kan återanvända när parfymen tagit slut, speglar doften den innehåller. Doften Liquid Crystal som lanserade 2011 är inspirerat av det ögonblick då smält glas börjar ändra form, av färska orientaliska kryddor, apelsin, rökelse och mjukt, kallt trä. Doften Vanilla Marble, som är vår absoluta favoritdoft, innehåller bland annat vanilj, mandel, australienskt sandelträ, extrakt av vita fikon, tropisk orkidéer och Tiarblomma.
När flaskorna lanserade blev konsumenterna chokade över de skyhöga priserna som ligger från 10 000 kronor upp till 15 000 kronor för 50 ml. Nu har märket äntligen lanserat de olika dofterna i en stilrenare flaska som inte kostar en skjortan för oss vanliga dödliga. Den nya flaskan går att hitta på bland annat NK i Stockholm och i Göteborg och kostar runt 1000-lappen. Parfymernas unika och djupa doft sträcker sig långt bort från den funktionellt polerade och stilrena Skandinaviska stilen som vi är vana vid. Förutom detta är varje parfym speciellt framtagen av olika kända parfymörer världen över som är specialister på just de dofterna de skapat parfymen av. Med andra ord – detta är en parfym som är värd att ta sig en lite närmare titt på.