Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Creative

Creative snackar streetwear med it-tjejen Maria Pizzeria

Bild1Streetwear har gått från att vara en subkulturell livsstil till en gigantisk modetrend. Vi pratar med Maria Pizzeria om hennes syn på denna kommersialisering och om varför hon anser att streetwear handlar om mer än vad som händer på gatan.
 
Explosionsartat har vad som började hos Kaliforniens skate- och surfkultur vuxit till en global trend. Streetwear har i många anseenden ansetts vara motsatsen till modeveckornas glamorösa runway men har på senare år vuxit till en statussymbol med flera prestigefulla modehus som dyrt säljer dess ikoniska plagg. Så vad händer inom en subkultur när det vuxit sig så accepterat och vad inom streetwear anses för mainstream?
 
Maria Maleh, känd som blogg- och instagramstjärnan Maria Pizzeria har under flera år jobbat med PR för olika klädmärken och startat Hi Dude!, projektet som dokumenterar och intervjuar unga killar i just streetwear.
 

bild2Beskriv vad streetwear är för dig?
Jag tycker att det är svårt att beskriva streetwear. Det har idag formats om till något helt annat och används i nya kontexter. För mig så är det kläder som har sina rötter i hiphop- och skatekulturen och kommer alltid vara. För vissa kan det vara en t-shirt och ett par jeans och sneakers.
 

Har det ändrats sedan streetwear blivit så stort?
Personligen för mig har det förändrats drastiskt, jag använder inte ordet lika ofta för att beskriva min egna stil längre för att alla är väl intresserade av det nu? Men om en vill placera mig i streetwear-kategorin så har jag förståelse för det.
 

Varför tror du att att streetwear börjat bli så utbrett?
“Att streetwear har blivit mer vanligt/kommersiellt idag beror såklart på att de stora kedjorna har plockat upp det som en trend. Det har sålts in som ett koncept till aktörer som egentligen inte har något med kulturen att göra. Allt som kan bli stort och tillgängligt för alla och det vill säga stora kedjorna tjänar enormt mycket pengar och småningom tar över marknaden och det kan leda till att små företag som inte kan erbjuda produkter till samma pris eller kvantitet inte alls kan hålla samma takt.”
 

bild3Det är vanligt att tänka att streetwear är det som händer on the streets men idag så är det online, på bloggarna, på instagram, där allt händer. Visst att det händer på en catwalk (!!!!) eller på gatan också, men den största publiken är den som sitter hemma eller på tuben och scrollar på mobilen.
 

Vad har hänt inom den subkulturen sedan dess och hur har detta tagits emot?
Det glädjer mig att det samtidigt främjar utvecklingen på flera fronter, som inom musik till exempel. När streetwear är trendigt, blir kulturen trendig. Jag tycker det är grymt att den svenska hiphop-scenen har tagit stora steg framåt. Men samtidigt är det väldigt oskönt att se kulturer bli trendiga och bara acceptabla när det väl passar folk.

En sak är att streetwear har för en väldigt lång tid ansetts som ghetto och förknippats med lägre klass, och speciellt i en koppling med negativitet och pop. Hiphop kulturen framstår som väldigt kriminell och våldsam fortfarande, bara för att det är inte är vita människor.

BIld4Vad för plagg inom streetwear börjar dö ut eller förlora sin mening?

För mig så handlar det om hur vissa plagg bärs och i vilket sammanhang. Förut gjorde folk narr av mig för att ha Adidas-byxor på mig på klubb, men idag är det väldigt acceptabelt och coolt, vilket är grymt. En ska få ha på sig vad den vill. Att det en gång har varit oacceptabelt av en vit kultur men att det nu är okej bara för att vita gillar, det har jag fortfarande väldigt svårt att acceptera.

Bild5Vilken form kommer streetwear ta i framtiden tror du? Vad hoppas du på?
Jag önskar att dagens streetwear som finns hos de stora aktörerna kunde hitta en nytt begrepp för stilen så hade det inte blivit ett så känsligt ämne. Det kommer bara att bli större och fler kommer ha på sig det, fler stora kedjor kommer producera det i skitkvalitet, men samtidigt kommer passionerade streetwear-bärare och designers söka sig utåt mot nya områden och det är ju väldigt positivt och spännande. Jag hoppas fortfarande på att det kommer bli bättre med kläder för tjejer, på så sätt att de kommer se ut som killkläderna men bara mer anpassat för hur alla tjejers kroppar ser ut och jag menar inte kortare ärmar eller helt bananas tryck utan avslappnat och bekvämt helt enkelt.
 

Så vilka märken vänder du dig till?
Stussy och Thrasher är två av mina favoritmärken. De kommer från en kultur som har ett mindset jag själv kan relatera till och har funnits till väldigt länge. Thrasher är en skatetidning som har merchandise som också är väldigt logobaserat tryckta på väldigt basic plagg. Stussy kommer från surfscenen som har en stor del av streetwear-scenens historia och utvecklas väldigt framåt med deras tjejkläder, vilket är underbart. Väldigt bra kvalitet, sköna passformer och logobaserat. Jag älskar min rosa Stussy coach jacka och den klassiska gråa Thrasher-hoodien.

 
 

Foto: rodeo.net/mariapizzeria

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!