12 sätt att minska jobbstressen under en minut
När stressen kommer och attackerar dig när du måste bli klar med någonting är det lätt hänt att du låter den ta över. Låt inte stressen påverka dig utan lär dig hur du kan minska den. Här är 12 snabba knep som inte tar längre tid än en minut.
Alla som någon gång haft ett arbete vet känslan när någonting måste bli klart nu och helst för fem minuter sedan. Hjärtat börjar bulta, du börjar svettas på märkliga stället och du vill skrika “AAaaahhh” rätt ut. Stress finns med oss överallt, i våra privatliv men kanske framförallt på våra arbetsplatser.
1. Ta djupa, långsamma andetag
När du är stressad börjar adrenalin pumpa ut i kroppen vilket gör dig ännu mera stressad och tillslut kommer du få panik. Tar du djupa andetag kommer adrenalinnivåerna sjunka och du kommer inte känna dig stressad.
2. Fråga dig själv “Kommer det här spela någon roll om fem år?”
Att sätta saker och ting i ett större sammanhang kan få din situation att inte kännas som jorden undergång.
3. Belöna dig själv med en bit mörk choklad
Det bästa sättet att få hjärnan att lugna ner sig och inte skrika “Livsfara!” är att aktivera området i hjärnan som säger åt dig att ta det lugnt. Ett bra sätt att göra det är att äta mörk choklad. Det underbara bruna guldet innehåller flavonoider som sätter igång frisättningen av dopamin i hjärnan, vilket gör att de lugnande områdena i hjärnan aktiveras.
4. Kladda
Kreativitet sätter också igång de områden i hjärnan som säger åt dig att ta det lugnt. Så gör din att-göra-lista lite finare med lite målarkludd, det kan också få dina uppgifter att kännas lite lättare att utföra.
5. Fokusera på det som är bra
Om du hela tiden fokuserar på det som inte är bra, speciellt sånt du inte kan ändra på, har du försatt dig i en nedåtgående spiral. Ägna en stund åt det som gått bra, kanske klarade du den senaste uppgiften galant? Då kommer du förmodligen klara även den här uppgiften.
6. Kolla på ett youtube-klipp
Ett skratt förmedlar förtroende och att en situation inte är hotande (oavsett sammanhang). Att skratta är dessutom bra motion och kan samma effekt som ett aerobicspass. När du jobbar har du kanske inte tid att gå på ett aerobicspass, då kan du faktiskt skratta en stund åt ett roligt klipp på Youtube.
7. Fyll på din kaffe/tekopp
Förutom att du får en kort promenad när du går till kaffeautomaten så aktiveras belöningssystemet i din hjärna.
8. Planera in alla dina uppgifter i din kalender
Ofta kan vi känna oss stressade när vi har hur mycket saker som helst och inte alls så mycket tid vi vill ha. Det kommer kännas mer överkomligt om du schemalägger dina uppgifter. Planera in att från 9-11 gör du den viktigaste uppgifter, 11-13 skriver du på rapporten osv. Det kommer kännas skönare att veta att du har planerat in tid för allt, istället för att känna att du måste bli klar för att du sen ska kunna göra punkt två på listan.
9. Stretcha
Att stretcha kan frigöra endorfiner som hjälper din kropp att motverka stress. När du stretchar, försök att föreställa dig att musklerna blir längre. Det kommer ta fokus från stressen och istället få dig att fokusera på dina muskler.
10. Tacka någon
Det är svårt att vara bestämma dig för att vara lycklig men det är lättare att välja att vara tacksam. Skicka ett sms till någon och tacka den. Tacka din partner för att hen alltid ställer upp för dig, din vän för den roliga kvällen eller din kollega som göra jobbet lite roligare. Du kommer märka att du kommer känna dig gladare och lugnare.
11. Ändra din bakgrundsbild till någonting grönt
Ny forskning har visat att du inte behöver vara ute i det fria för att få ta del av de humörhöjande effekterna av att vara ute i naturen. Så man skulle typ kunna säga att när du sitter vid skrivbordet hela dagarna så kan du ändra bakgrundsbilden till någon härlig trädgård och må lite bättre. Det är ju värt att testa i alla fall.
12. Be om hjälp
Detta är nog den viktigaste punkten. Är du stressad så måste du känna att det är okej att be om hjälp. Det finns ingen som är en övermänniska som klarar allt. Det är inte heller någon som kommer tycka att du är en sämre kollega för att du ber om hjälp.
Källa: Cosmopolitan