Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

5 saker du borde äta för att sova bättre

Var tredje svensk tampas med sömnproblem av olika grad enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Det finns många olika faktorer som påverkar vår sömn och våra möjligheter till att somna. En av de faktorerna är vad vi stoppar i oss.

Foto: Unsplash

Här kommer 5 tips på mat som kan hjälpa dig att sova bättre!

Källa: Good Houekeeping

1. Proteinrik-mat

1. Proteinrik-mat

Kalkon, kyckling, ägg och mjölk kan hjälpa dig att sova bättre. Något alla de här råvarorna har gemensamt är att de innehåller aminosyran tryptofan som hjälper kroppen tillverka hormonerna serotonin och melatonin. Tryptofan, serotonin och melatonin är det som framförallt hjälper till att reglera din dygnsrytm och sömn.

Foto: Unsplash

Nästa bild
2. Kolhydrater

2. Kolhydrater

Kolhydrater hjälper kroppen att omvandla tryptofan till serotonin och melatonin. Därför är det bra att äta kolhydrater tillsammans med protein. Kolhydrater innehåller också B-vitamin som också kan hjälpa dig att sova bättre.

Foto: Unsplash

Nästa bild
3. Körsbär

3. Körsbär

Sura körsbär är rika på melatonin och som vi nämnt tidigare är melatonin viktigt för avslappning och sömn. När du sover är nämligen din melatonin-nivå som högst och när du är vaken är den som lägst.

Foto: Unsplash

Nästa bild
4. Nötter och frön

4. Nötter och frön

Nötter och frön innehåller både tryptofan och magnesium. Magnesium sägs ha en lugnande effekt och kan därför vara bra att äta innan du ska gå och lägga dig. Tänk dock på att inte äta för mycket eftersom det kan irritera din mage och göra det svårare för dig att somna.

 

Foto: Unsplash

Nästa bild
5. Varma drycker

5. Varma drycker

Varm mjölk, kamomillte eller varmt vatten med citron hjälper din kropp att släppa alla spänningar och gör den redo för att sova.

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!