Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

7 enkla tips som får dig att somna snabbare

Att vakna helt utvilad kan ibland kännas helt omöjligt, när sömnen vägrar att infinna sig. Här är sju enkla tips som kommer få dig att somna lättare.

Foto: Pexels & Unsplash

Ibland kan sömnen vara längre bort än vad man hade önskat. Klockan börjar ticka och alla mjöliga tankar och funderingar börjar ploppa upp i huvudet. “Vem är jag?”, “Kommer jag någonsin kunna nå mina drömmar” och liknande funderingar börjar man ta tag i. Inte något som man borde ta tag i klockan tre en tisdagsnatt. När man väl somnat tar det två minuter innan klockan ringer. Nedan kommer enkla tips till dig som har svårt att somna.

1. Ta ett varm bad

1. Ta ett varm bad

Att ta ett varmt bad innan du går och lägger dig gör dig avslappnad och så somnar du förhoppningsvis lättare. När kroppstemperaturen sjunker känner du dig sömnig och när du badar så hettas kroppen upp för att sen kylas ner när du går upp. Därför kan du känna dig trött efter ett bad.

Foto: Pexels

Nästa bild
2. Bestäm när det är läggdags

2. Bestäm när det är läggdags

Sätt en speciell tid när det är dags att sova och håll dig till den. Genom att lägga sig och gå upp vid samma tid får kroppen en rutin och vet när det är dags att bli trött och när det är dags att bli pigg.

Foto: Unsplash

Nästa bild
3. Stäng av all elektronik

3. Stäng av all elektronik

Undvik att titta på din dator, smartphone och surfplatta innan du ska lägga dig. Det blåa ljuset från skärmarna lurar hjärnan att tro att det är dag. När det blir mörkt och kväll ökar sömnhormonet melatonin som gör dig trött. Ljuset från skärmarna trycker ner melatoninet och gör det svårare för oss att somna.

Foto: Unsplash

Nästa bild
4. Läs en bok

4. Läs en bok

Att läsa är ett enkelt sätt att varva ner och slappna av. Det spelar egentligen ingen roll vad du läser bara att du läser någonting.

Foto: Pexels

Nästa bild
5. Göm din klocka

5. Göm din klocka

När du märker att du börjar få svårt att sova är det värsta du kan göra att titta på klockan. Att titta hur många minuter du legat i sängen och upptäcka hur sent det är kommer bara att stressa dig. Stress kommer inte få dig att somna fortare så stäng av mobilen och göm alla klockor. En natt utan sömn gör inget, det kommer du kunna ta igen nästa natt.

Foto: Unsplash

Nästa bild
6. Sänk temperaturen i rummet

6. Sänk temperaturen i rummet

Den optimala miljön för att få en god natts sömn är mörk, kall och tyst. Temperaturen ska helst vara 16 grader och ska inte vara mer 23 grader. Har du inte ett mörkt sovrum kan du använda en sovmask, eller köpa mörkläggande gardiner. Försök också att stänga ute allt ljud, går inte det kan du sova med öronproppar.

Foto: Pexels

Nästa bild
7. Drick inte kaffe på eftermiddagen

7. Drick inte kaffe på eftermiddagen

Kaffe och all dryck som innehåller koffein gör dig pigg längre tid än vad du tror. Dricker du kaffe på sen eftermiddag/kväll kommer effekten hålla i sig när du ligger och virar i sängen. Du ska helst inte dricka någon energihöjande dryck 5-8 timmar innan du ska sova. Brukar du lägga dig elva ska du ta din sista kopp klockan tre.

Följer du alla dessa råd så kommer du garanterat somna som en stock.

Foto: Unsplash

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!