Därför slutar Adidas med plastpåsar i sina butiker
Den 22 april sedan 1970 är det Earth Day, en temadag som uppmärksammar världens miljöproblem. Många företag runt om i världen väljer att stötta Earth Day Networks kamp om att skapa världens största miljörörelse.
Ett av dessa är Adidas Group som tar bort alla plastpåsar från sina egna butiker, vilket totalt handlar om 70 miljoner plastpåsar per år. Det här är ett av delmålen i träningsföretagets hållbarhetsstrategi.
– Inför utfasningen av plastpåsar har vi även utbildat och informerat vår butikspersonal om våra hållbarhetsmål. Butikspersonalen kommer att ta ansvar genom att fråga konsumenten om dom verkligen behöver våra nya återvinningsbara papperspåsar till sitt köp, säger Roland Auschel, ytterst ansvarig för global försäljning på Adidas Group i ett pressmeddelande.
För ett år sedan inledde Adidas ett långsiktigt samarbete med organisationen Parley for the Oceans, bland annat för att stötta deras arbete kring “Ocean Plastic Programme”. Ett av de största miljöhoten mot världshaven är just de enorma mängder av onedbrytbara plaster som hamnar i haven varje år. Adidas Group uppmanar även alla sina återförsäljare att byta till återvinningsbara papperspåsar under 2016.