Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

METRO MODE +

Metro Mode Hälsopepp: Vi tränade tillsammans i 8 veckor – det här lärde vi oss (och så kommer du också igång)

Vi på redaktionen har tränat hela maj och juni i vårt projekt Metro Mode Hälsopepp, som vi gör i samarbete med Röhnisch. Nu närmar vi oss slutet på åtta veckor av regelbunden träning, och tack vare en rad nya insikter och målsättningar så känner vi oss peppade att fortsätta. Här kan du ta del av våra bästa motivationstips (och hur du egentligen ska tänka för att lyckas ta dig iväg till träningen varje vecka).


Foto: Dzenita Mesic

De bästa passen är lättillgängliga, känns motiverande och gör att du lämnar träningen med en skön och stark känsla i kroppen. Det har varit grunden i Metro Mode Hälsopepp, där vi på redaktionen har peppat varandra till att hålla igång – och där vi förhoppningsvis har kunnat inspirera dig som läser till att testa nya övningar och upplägg.

Lisa Dahlgren inledde Hälsopepp-projektet med målet att bli starkare i kroppen för att orka göra 20 armhävningar på tårna – och hon har kommit en bra bit på vägen.

– Det har varit otroligt kul! Insåg dock ganska snabbt att gå från 0 till 20 armhävningar skulle krävas längre tid än åtta veckor, men jag deppar inte för det. Kan göra 10 i alla fall! För övrigt så har jag börjat känna mina armmuskler, som har dolt sig i flera år (fröken filmjölksarmar), så jag känner mig galet stark. Idag gör jag vissa övningar som jag aldrig tidigare skulle klarat av att göra i mer än en sekund. Det ser jag som en seger i sig! Just nu vill jag bli stark i magen för mina magmuskler är ett skämt (fröken degmage). 

Cassandra Lundgren har tränat i många år och är redo att ta sig till nästa nivå. I oktober är hon anmäld till Amsterdam Marathon.

– Det har varit utmanande men väldigt roligt att träna tillsammans på redaktionen (och med er läsare på vår träningsträff). Jag har känt mig full av spritt i benen vilket varit en boost för motivationen. Jag har lagt upp träningen så att jag kört tre pass i veckan, på måndag, tisdag och söndag. Jag tycker att det varit skönt att kicka igång veckan varje måndag och få upp energin inför veckan. Tisdagarna kör vi tillsammans på redaktionen så dessa kommer jag aldrig undan ändå… Det här har fungerat bra för mig men nu måste jag snart lägga in ytterligare ett långdistanspass för att öka tempot. 

Moa Carlsson hade haft ett långt träningsuppehåll innan Hälsopepp och ville hitta lusten igen till att komma igång på riktigt! Hennes mål var att testa olika träningsformer, träna tre gånger i veckan och att göra dessa tillfällen till en stående rutin i sin vardag.

– Det jag har lärt mig av Metro Mode Hälsopepp är framför allt att träningen blir mycket roligare tillsammans. Innan har jag mest tränat själv, men tränar man med någon annan kan man ju pusha varandra. Jag har inte riktigt lyckats med mitt mål att träna tre gånger i veckan och att få rutin på träningen… Däremot har jag fått in mer vardagsmotion i mitt liv. Istället för att ta bussen promenerar jag när avståndet är lagom. Istället för en fika föreslår jag en promenad. Att spela fotboll med syskonen är inte heller så dumt! 

Metro Modes PT Jenny Sunding ville utmana sig själv både fysiskt och mentalt på yogamattan. Målet var att få in någon form av yoga, allt från 10 minuter och uppåt, varje dag.

– Jag har insett att min yoga inte alltid måste ta plats på mattan och bestå av ett visst antal positioner och sekvenser. Att stanna upp en stund i vardagen för att dra några extra djupa andetag, sitta på tunnelbanan utan att stirra ner i mobilen och att sträcka ut kroppen vid kaffeautomaten är också yoga – och mindfulness. Med det sagt önskar jag dock att jag fått in fler längre yogapass i studion under de här veckorna, men jag känner mig samtidigt inte stressad över att tiden inte räckt till. Just nu ser jag fram emot yogaresan jag bokat i juli och att ta med min reseyogamatta ner till bryggan nedanför lägenheten för några sköna morgonpass under semestern.

Så håller vi igång träningen – redaktionens 8 bästa motivationstips

Bit dig fast vid en träningsgalen kompis. Jag tackar aldrig nej till ett pass (även om jag inte vill eller föreslår ett själv). – Lisa

Peppa varandra! I höst ska jag och min sambo börja träna på gym igen. Om jag inte har nått mitt mål att träna tre gånger i veckan tills dess, så kommer jag garanterat att göra det då. – Moa

Boka in träningsdejter tillsammans med dina vänner. Slå två flugor i en smäll och häng samtidigt som ni får träningen gjord. Det funkar toppen för mig och risken att jag hoppar träningen är minimal när jag bestämt med en vän. – Cassandra

Satsa på korta träningspass som du kan enkelt få in i din vardag. Till exempel kan du träna på lunchen eller innan frukost (som typ ingen vanlig dödlig gör). I sommar tänker jag få in träningen i mina aktiviteter, jag tänker mig mängder av cykelutflykter! – Lisa

Sätt ett mål som triggar dig. Det behöver inte vara ett lopp eller världens jobbigaste och svåraste utmaning – tänk bara på hur vi på Metro Mode-redaktionen har satt våra Hälsopepp-mål! Personligen gillar jag att sätta ett större mål och flera mindre delmål, så att jagfår bocka av avklarade mål ofta. – Jenny

Prova morgonträning! Det låter fett jobbigt och inte alls som en härlig start på dagen men faktum är att jag precis börjat testa mig på detta till synes märkliga koncept för att inse att jag gillar det. I alla fall en dag i veckan. Ställ klockan en timme tidigare och ge dig ut på en löprunda. Vill du hålla dig hemma passar yoga, styrka eller någon högintensiv app som ”7 min workout” bra. Känslan av att träningen är gjord när du slinker in på jobbet klockan 8:30 är obeskrivlig. – Cassandra

Träna på semestern, då går det inte att skylla på att tiden inte finns. Spring barfota på sandstranden, var med på hotellets vattengympa eller bestig ett berg. – Moa

Bara gör det! Förvänta dig inte att du ska känna motivation eller lust varje pass för det gör man inte. Jag känner mig ofta sjukt trött, sliten och less men ”bara gör det”. Känslan efteråt är svårslagen. – Cassandra

Metro Mode Hälsopepp är ett samarbete med Röhnisch. HÄR hittar du alla artiklar i serien – du kan också följa redaktionens träning och målsättningar på vår facebook-sida och på Instagram/@metromode.se.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!