LdB stödjer Bröstcancerförbundet – lanserar “Bröstkollen” på sina produkter
Från och med Rosa oktober 2022 går LdB in i ett partnerskap med Bröstcancerförbundet, Sveriges enda intresseorganisation som fokuserar enbart på bröstcancer. Förutom att bidra till Bröstcancerförbundets insamling lanserar LdB Bröstkollen på sina produkter för att få fler att undersöka sina bröst.
Partnerskapet innebär att LdB skänker 100.000 kr till förmån för Bröstcancerförbundet. På samtliga LdB flaskor på 250 ml lanseras också Bröstkollen, där konsumenter kan skanna en QR-kod och få en guide till hur man gör en självundersökning av brösten. “Självundersökning är ett viktigt komplement till mammografi för att tidigt upptäcka förändringar i brösten. Då många föredrar att göra självundersökning i duschen eller när man smörjer in sig med kroppslotion så tycker vi det passar bra att lansera Bröstkollen på våra LdB Shower Gel/Creams och LdB Body Lotions. Det ska vara enkelt att undersöka sina bröst” säger Alisa Tchernova, Brand Manager för LdB.
Vanligaste cancerformen hos kvinnor
Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Sverige där 1 av 10 kvinnor riskerar att få bröstcancer innan de fyllt 75 år. Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som enbart fokuserar på bröstcancer. De finansierar forskning, driver opinionsbildning och erbjuder stöd och rehabilitering till de som drabbats. Tidig upptäckt kan rädda liv. Därför är det en god vana för både kvinnor och män i alla åldrar att lära känna sina bröst och skapa en rutin för att undersöka dem regelbundet.