instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
halsa

Nike vill förändra idrottsvärlden – lanserar hijab för muslimska kvinnor

Av:

Nu tar Nike ytterligare ett kliv för inkludering och lanserar en hijab anpassad för träning. Tanken är att bryta ned barriärer och göra det möjligt för muslimska kvinnor att träna mer obehindrat. 

Källa: Al Arabiya English

Foto: Nike

För bara några dagar sedan lanserade Nike en plus size-kollektion med storlekarna XL till 3XL. Det är inte bara en viss kvinna som tränar och därför borde det finnas kläder för alla, oberoende vad man har för kroppsstorlek, tro, funktionsvariation eller annat. Idrottskvinnor som använder hijab ska givetvis finnas representerade inom idrottsvärlden. Nu har Nike påbörjat ett arbete med att ta fram en hijab anpassad för träning. Idén föddes när den olympiska tyngdlyftaren Amna Al Haddad besökte företaget i Oregon. Hon berättade att det bara fanns en hijab som hon kunde ha och att hon tvättade den för hand mellan matcherna, säger Nikes talesperson Megan Saalfeld till Al Arabiya English.

– För många personer finns det barriärer för att utöva sport, och några av dessa barriärer är unika för kvinnor och flickor. Vi vill hjälpa till att bryta ned barriärerna genom att uppmuntra och göra det möjligt för fler kvinnor att bli sportpionjärer, säger Megan Saalfeld till Al Arabiya English, som var bland de första att skriva om nyheten.

Några framstående idrottskvinnor från Mellanöstern har testat Nikes hijab och hjälpt till i utvecklandet av den. Det är viktigt att den anpassas efter både användning och kultur. Hijaben är designad i mesh, eftersom det är ett tyg som andas. På bilderna ser vi bland andra konståkaren Zahra Lari och atleten Manal Rostom. Zahra Lari skapade historia som första kvinnan från Förenade Arabemiraten att ställa upp i en internationell konståkningstävling 2012 och Manal Rostom är löparcoach för Nike+ Run Club och har startat Facebookgruppen “Surviving Hijab”. Hon tror att lanseringen av Nike Pro Hijab kan föra diskussionen framåt och främja mer inkludering.

– Att ett märke som Nike kommer ut och säger att dessa personer existerar och inkluderar hijabis är en stor sak. Det handlar inte bara om att göra en produkt tillgänglig för muslimska och arabiska kvinnor, det ger också en möjlighet för kvinnor som slår bort idén om att tävla för att de klär sig i slöja, säger Manal Rostom till Al Arabiya English.

Hijab-sortimentet kommer finnas i butik våren 2018.

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår