Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Ny studie: Här är tiderna som du ska träna för att sova som bäst

Visste du att dina träningsvanor faktiskt påverkar hur du sover? Ny forskning visar nu att det finns vissa tidpunkter som är extra bra att träna på om du går upp tidigt respektive sent på morgonen. 

 Foto: Pexels

Alla har en inre klocka och den fungerar som vår dygnsrytm. Den är en av flera saker som påverkar hur bra du sover om nätterna. Ny forskning visar nu att vilken tid vi tränar under dagen kan påverka vår dygnsrytm. Det är forskare från Arizona State University och University of California, San Diego som gjort studien som visar att träning på morgonen eller eftermiddagen kan hjälpa till att balansera kroppens inre klocka. Forskare menar att ett träningspass som utförs klockan 7 eller på eftermiddagen mellan 13 och 16 kan ändra dygnsrytmen så att det blir enklare att lägga sig i tid och gå upp tidigare. Om du istället tränar mellan klockan 19 och 22, kan det bli svårare att somna tidigare och gör att du vill gå upp senare.

– Träning är känt för att kunna ändra vår dygnsrytm. Vi har tydligt kunna visa i denna studien när träning försenar den inre klockan och när den tidigarelägger den. Detta är den första studien som jämför träningens effekt på den inre klockan, och kan öppna upp för möjligheten att hjälpa till att bota de negativa effekterna från jetlag och skiftarbete, säger forskaren Shawn Youngstedt, till Neuroscience News.

Källa: Hälsoliv

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!