Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Stress är något som vi alltid behöver vara uppmärksamma på och aldrig tro att vi är immuna mot. Det finns mängder med symtom som kan vara bra att hålla koll på, både fysiskt och mentalt. Vår hälsoredaktör Sofia ”PT-Fia” Sjöström har skrivit öppet om sin utbrändhet (läs: utmattningsdepression) sedan hon blev sjuk sommaren 2012. Nu listar hon sina symtom för att hjälpa andra.

Hälsa

PT-Fia berättar om sina symtom på utmattningsdepression – känner du igen dig?

puff utmattningsdepression sofia sjostrom pt-fia
Stress är något som vi alltid behöver vara uppmärksamma på och aldrig tro att vi är immuna mot. Det finns mängder med symtom som kan vara bra att hålla koll på, både fysiskt och mentalt. Vår hälsoredaktör Sofia ”PT-Fia” Sjöström har skrivit öppet om sin utbrändhet (läs: utmattningsdepression) sedan hon blev sjuk sommaren 2012. Nu listar hon sina symtom för att hjälpa andra.
 
Stress kan yttra sig på olika sätt för olika personer och det kan yttra sig på olika sätt i olika perioder i livet. Det går inte att säga att stress alltid drabbar oss på samma sätt. Vi kan vara olika stresskänsliga beroende på hur livet ser ut och något som stressade oss tidigare kanske inte gör det längre och tvärtom. Stress är något som vi alltid behöver vara uppmärksamma på och aldrig tro att vi är immuna mot. Det finns mängder med symtom som kan vara bra att hålla koll på, både fysiskt och mentalt. Här kommer en lista på några av de tydligaste symtom jag personligen upplevde innan, under och efter min tid som sjukskriven för utmattningsdepression:
 
Mentalt:
– Depression (och alla symtom det innebär)
– Extrem trötthet som inte går att vila bort
– Kraftigt försämrat närminne
– Koncentrationssvårigheter
– Extrem stresskänslighet
– Otillräcklighetskänslor
– Oförmåga att slutföra
– Lyssna utan att höra
– Skjuter upp saker
– Oro och ångest
– Minnesluckor
– Skamkänslor
– Panikångest
– Lättirriterad
– Nedstämd
 
Fysiskt:
– Problem med magen (laktosintolerans, ballongmage, förstoppning, diarré, gaser osv)
– Sömnsvårigheter (svårt att somna, svårt att vakna, behov av att sova i dygn)
– Svårigheter att sköta vardagssyslor, hygien och ta hand om basala behov
– Svårigheter att andas, svårt att andas genom näsan, dra djupa andetag
– Minskad och ibland obefintlig sexlust
– Extrem stelhet och värk i kroppen
– Rubbningar i menstruationen
– ”Cement” i nacke och axlar
– Fysisk utmattning
– Hjärtklappning
– Huvudvärk
– Hög puls
– Yrsel
 
Det finns många varianter på dessa symtom och det börjar ofta med några få. Hur just din kropp kommer protestera vid för hög belastning går inte att säga på förhand men om du känner igen något av de här symtomen och har känt dem en tid så bör du ta det på allvar. Sök hjälp direkt för att minimera skadan.
Bildkälla: All over Press

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Sophia Anderberg
Hälsa
Joanna Swica
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Evelina Andersson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Mitra Javadi
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Imane Asry