Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

PT-Fias hälsohack: Sätt smarta träningsmål istället för att hetsträna

träningsmål
Såhär när vi börjar avrunda julens lata dagar är det många som vill börja om och sätta nya träningsmål. Det är helt dags att se över rutinerna vilket gör att många är alldeles till sig av motivation för att börja träna. Det är så lätt att gå all in och göra om det där som många gör varje år – köra skiten ur sig i ett par veckor för att sedan tröttna och lägga av.

Istället för att återupprepa gamla mönster kan vi prova något nytt. Här kommer en viktig påminnelse som kan vara bra att ta med sig innan träningen startar.
 
Först:
Du behöver berätta för dig själv varför du vill träna.
Genom att sätta konkreta mål för din träning ökar du chanserna för att det faktiskt blir av och det blir en hållbar vana. Många går ut alldeles för hårt och gör ett stort projekt av det hela vilket kan verka båda avskräckande och jobbigt.
Sätt mål som är realistiska, inspirerande och lagom utmanande. Dina mål ska ju ta dig framåt och göra dig starkare.
 
Sen:
När vi ändå pratar om att skapa bra förutsättningar vill jag påminna om att vi behöver formulera oss på ett smart sätt. Det är tyvärr vanligt att vi fokuserar på allt vi inte vill när vi vill förbättra något.
Öva på att lägga fokus på det du vill uppnå. Och ja, använda snälla ord som ”vill” snarare än ”måste, borde, ska” när du pratar om din träning och hälsa.
”Jag vill träna för att jag vill må bättre och blir starkare” låter betydligt mer lockande än ”jag måste träna för att inte vara så svag”. Det gör stor skillnad för upplevelsen och skapar definitivt mer träningsmotivation.
 
Att tänka på när du sätter träningsmål
– Fråga dig själv hur mycket tid du vill lägga på träning och motion varje dag och varje vecka.
– Sätt målen utifrån DIG. Det är lätt att bara haka på ”alla andra”. Hitta det du motiveras av och vill göra.
– Planera in träningspassen lika noggrant som du gör med arbete och hämtning på förskolan. Då ökar chansen att de faktiskt blir av.
– Bestäm ett realistiskt antal pass som du vill genomföra den kommande veckan och se resten som en bonus. Detta ger en positiv känsla istället för att lägga ribban högt och känna misslyckande om du inte klarar det.
 
Gör en plan
Dela in dina mål i ett maffiagare mål som ligger längre fram i tiden och flera delmål längs vägen. Du kan även dela in dina mål i olika kategorier:
– Något för själen (säga snälla ord till dig själv dagligen)
– Något för vardagen (avsätta tid för morgonpromenader 2 ggr i veckan)
– Något för fysiken (klara jägarvila i 4 min)

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!