Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Smarta mål som ökar din träningsmotivation och håller träningslusten vid liv

reese witherspoon traning
Det är omöjligt att veta hur du ska börja och vilken väg du ska ta, om du inte vet vad du vill uppnå. Motivation handlar om vilka faktorer som väcker, formar och riktar vårt beteende mot olika mål. Skriv ett ”recept” med det du behöver för att nå ditt träningsmål. Försök att vara så detaljerad som möjligt – här är tipsen som hjälper dig hela vägen!
 
Det finns många olika verktyg du kan använda när du formulerar dina mål. En klassisk variant är SMART, där du bockar av att målet du sätter är:
 
Specifikt: tex “Jag vill kunna springa en mil” (snarare än det mer generella “Jag vill komma i form”).
Mätbart: “Jag vill springa milen under 60 minuter”.
Accepterat: Du ska känna att målet är för din egen skull, och inte för att någon annan vill det eller för att en kollega har det målet.
Realistiskt: Målet ska vara utmanande, men att sikta på OS-medalj är varken rimligt eller roligt i längden om du är nybörjare.
Tidsbestämt: Sätt en deadline, så att du har en tidsplan att utgå ifrån.
 
9 motivationstips som håller träningslusten vid liv!
 
1. På vägen mot ett större mål är det bra för motivationen att dela upp det du siktar på i mindre delmål. Lägg upp en plan för hur du når de olika målen och skriv ner den. Berätta för personer i din närhet vad du siktar på och sätt upp planen på kylskåpet!
 
2. Det är superbra att du är taggad – men försök undvika att gå ut för hårt med träningen. Låt kroppen vänja sig vid den ökade belastningen och stegra i lagom takt.
 
3. Packa väskan eller lägg fram träningskläderna redan kvällen innan du ska träna. På morgonen behöver du inte fundera så mycket, gör’t bara!
 
4. Skapa en bra låtlista som gör att du kommer i rätt stämning. Du kan ha flera olika listor beroende på vad du ska träna.
 
5. Prioritera träningen! Annars är det lätt att träningspassen alltid får stå tillbaka när det kommer jobb eller annat emellan. Involvera din familj i din träning så att de förstår att det är viktigt för dig.
 
6. Skriv träningsdagbok. Att ha koll på sin kropp, sin form och sin träning är för många en riktig motivationshöjare.
 
7. Belöna dig själv när du når dina mål och delmål.
 
8. Att träna med en personlig tränare är inte bara effektivt – det brukar också trigga igång träningssuget resten av veckan. Och när du väl betalat pengar är du troligen mån om att få valuta för dem.
 
9. Tävla med en vän! Ta fram ett system med några vänner eller kollegor, där ni varje månad lägger en slant i en pott och den som lyckats bäst med träningen/hälsan kammar hem potten. Ni kan räkna steg, träningspass, nyttiga matlådor, godisfria dagar, armhävningar eller jämföra tid på milen.
 
Foto: REX
 
Läs också: 10 enkla tips som gör det mycket lättare att morgonträna >>

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!