Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Styrkeövningen som fixade Dakota Johnsons form inför Fifty Shades Darker – du kan göra den hemma!

Inför inspelningarna av Fifty Shades Darker tränade Dakota Johnson styrkepass och yoga med fokus på att forma en stark kropp och få henne att känna sig bekväm med de minst sagt avklädda filmscenerna. Här är en av övningarna som Dakotas tränare lät henne göra, vi kopierar direkt! 

Foto: Fifty Shades Darker (Universal Pictures)
Källa: Vogue.com

Dakota Johnsons styrkeövning är enkel att göra var du än befinner dig, det enda du behöver är små handdukar, ett par sockor eller papptallrikar! Ja, det låter som märkliga träningsredskap men du kommer snart förstå det genialiska (och sjukt jobbiga) i att sätta ett par glidande tygbitar under fötterna…

Du kan antingen göra den som en fristående övning i ditt övriga styrkeprogram, lägga in den i ett cirkelträningspass eller köra den i ett tabata-upplägg. Låt fantasin flöda och du får en grym helkroppsträning!

The pushup tri-fector
Tränar: Core, armar, bröst, rygg och ben, plus hjärtat när du får upp pulsen – kort sagt stora delar av kroppen!
Du behöver: Två små handdukar eller papptallrikar.

Gör så här:
1. Starta i plankposition, med händerna lite bredare än axelbrett. Placera en liten handduk under främre delen av varje fot.

2. Gör en armhävning (eller stå kvar i plankan om du inte kan göra en armhävning på tårna).

3. Fortsätt övningen genom att dra in knäna mot mot armbågarna/axlarna (utan att lyfta rumpan mot taket). Så snart dina fötter inte kommer närmare händerna, vänd långsamt och kontrollerat tillbaka ut till plankpositionen. Gör detta tre gånger i en kontrollerad rörelse.

4. Kom tillbaka till plankpositionen och gör bergsklättraren där du drar knäna växelvis in mot armbågarna, som om du ”klättrar” eller springer på stället. Gör tre repetitioner med varje ben.

5. Gör ytterligare tre knäindragningar, enligt punkt 3. Gör övningen i ett så högt tempo du kan utan att tappa tekniken. Rätt teknik är alltid viktigast, både för resultaten och för att minska skaderisken.

Här är fler övningar med papptallrikar under tårna – perfekta till semesterträningen!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!